مونو آمونیوم فسفات

مونو آمونیوم فسفات
کمبود فسفر در اکثر خاکهای کشورمان ، دومین عامل محدود کننده تولید محصولات کشاورزی می باشد . همانطور که می دانید فسفر نقش به سزایی در فرایند متابولیسم گیاهان دارد و یکی از ضروری ترین عناصر در تغذیه و رشد گیاه می باشد . مونو آمونیوم فسفات ، یکی از ترکیبات فسفر می باشد که بخش اعظمی از نیاز گیاه به فسفات و ازت را تامین می نماید .
مونو آمونیوم فسفات ، ترکیبی فاقد عناصر سنگین و سدیم بوده و توسط بیشتر سیستمهای آبیاری قابل استفاده می باشد .
غلظت فسفر در مونو آمونیوم فسفات بسیار زیاد بوده و این ماده به طور کامل در آب محلول می گردد .همچنین قدرت جذب فسفر در مونو آمونیوم فسفات بسیار بالا می باشد و همانطور که در قبل گفته شده ، مونو آمونیوم فسفات فاقد هر گونه از انواع فلزات سنگین می باشد و به همین علت باعث جذب بیشتر عناصر ریز مغذی توسط گیاه می گردد.
ازت مورد نیاز گیاه در مونو آمونیوم فسفات به صورت آمونیوم می باشد که این شکل از ازت ، نسبت به سایر انواع ان پایدارتر بوده و مدت زمان ماندگاری آن در خاک بیشتر بوده و لذا مدت زمان بیشتری در دسترس گیاه و ریشه آن باقی خواهد ماند .
همچنین ازت موجود در مونو آمونیوم فسفات ، عامل افزایش جذب فسفر بوده و از آنجا که مونو آمونیوم فسفات خاصیت بافری دارد ، قابلیت ثابت نگاه داشتن پی اچ خاک را نیز خواهد داشت.
معمولا مونو آمونیوم فسفات به صورت کریستالهای سفید رنگ بوده که 40 گرم از این ماده قابلیت حل شدن در یک لیتر آب را داراست .
میزان فسفات موجود در مونو آمونیوم فسفات از سایر ترکیبات و کودهای شیمیایی جامد بالاتر می باشد .
فرایند تولید مونو آمونیوم فسفات
مونو آمونیوم فسفات طی فرایند بسیار ساده ای تولید می گردد. به این ترتیب که آمونیاک و اسید فسفریک با دوز و نسبت مساوی ، در مخازن استوانه ای شکل متقابل ، پس از انجام واکنش شیمیایی با هم ، سبب تولید گرانول ها و کریستالهای جامد و سفید رنگ مونو آمونیوم فسفات می گردند .
کاربرد مونو آمونیوم فسفات
یکی از پر مصرف ترین کاربردهای مونو آمونیوم فسفات ، استفاده از آن در صنعت کشاورزی و به عنوان کود شیمیایی می باشد . مونو آمونیوم فسفات با دارا بودن دو عنصر از سه عنصر حیاتی و  ضروری مورد نیاز گیاهان یعنی فسفر و نیتروژن یا ازت ، تبدیل به یکی از پر مصرف ترین کودهای شیمیایی در صنعت کشاورزی کشور گردیده است .
قابلیت محلول بودن مونو آمونیوم فسفات باعث شده که در محیط مرطوب به سرعت در خاک حل شده و باعث تقویت و تغذیه گیاه گردد.
میزان توصیه شده برای مصرف مونو آمونیوم فسفات در خاکهای کشاورزی و باغات ، پنج تاه ده کیلوگرم برای هر هکتار و در فاصله زمانی دو هفته یکبار می باشد .
مونو آمونیوم فسفات علاوه بر مصارف کشاورزی ، در صنایع دیگری نیز کاربرد دارد که توضیح این موارد در این مجال نمی گنجد .

فوائد و خواص مونو پتاسیم فسفات

مونو پتاسیم فسفات یکی از انواع کودهای فسفره می باشد که قابلیت حل شدن در آب دارد و استفاده از آن در کشاورزی و بویژه برای محصولات باغی توصیه می گردد.
به لحاظ ظاهری ، مونو پتاسیم فسفات پودر کریستالی نرمی است که به راحتی و به سرعت در آب حل می شود .
مونو پتاسیم فسفات ، فاقد کلر و هر گونه از فلزات سنگین و همچنین ترکیبی بدون آمونیوم و نیتروژن می باشد و به همین دلیل ، استفاده از آن در کشت های هیدروپونیک یا آبکشت ، بسیار مناسب بوده و توصیه می گردد .
به منظور اختلاط با سایر کودها نیز ، مونو پتاسیم فسفات میتواند به خوبی با ترکیبات نیترات و کودهای نیتروژنی ، همچون نیترات آمونیوم و نیترات کلسیم ، ترکیب شده و به عنوان منبعی بسیار ایده آل ، مورد استفاده قرار گیرد .
مونو پتاسیم فسفات همچنین با بیشتر انواع کودها بجز کودهای خانواده کلسیم و محلولهای غلیظ منیزیومی ، قابل حل شدن در آب و اختلاط می باشد .
همچنین مونو پتاسیم فسفات می تواند در سیستمهای کود آبیاری همچون سیستمهای آبیاری سنتر پیوت ، خطی ، سنتر لینیر ، سیستمهای آبیاری قطره ای و کشتهای هیدروپونیک مورد استفاده قرار گیرد .
با توجه به EC بسیار پایین مونو پتاسیم فسفات ، به راحتی قابل استفاده بر روی گیاه و برگها بوده و با مصرف این ماده بر روی گیاه ، تقریبا احتمال سوختگی گیاه وجود ندارد .
یکی از کاربردهای مونو پتاسیم فسفات ، استفاده از آن به منظور کاهش بیماری های برگی گیاهان مانند سفیدک دروغی می باشد .
از آنجا که مونو پتاسیم فسفات دارای مقادیری از ترکیبات فسفری می باشد ، لذا در محلولهای تهیه شده از آن ، اسیدیته، ثابت نگه داشته می شود که این موضوع میزان اثر بخشی آفت کش ها را افزایش می یابد .
برخی از ویژگیهای مونو پتاسیم فسفات
مونو پتاسیم فسفات بطور کامل قابلیت حل شدن در آب را دارد .
این ترکیب ، میزان شوری و شوری زایی پایینی دارد .
مونو پتاسیم فسفات باعث جذب ریز مغذی ها شده و راندمان جذب فسفر در این ترکیب بالاست.
از انجا که مونو پتاسیم فسفات فاقد ازت بوده ، در دوره هایی از رشد گیاه که نیاز به ازت نیست ، مصرف این ترکیب در رشد گیاه تاثیرات چشمگیری خواهد داشت .
همانطور که اشاره شد ، مونو پتاسیم فسفات فاقد عناصر و فلزات سنگین می باشد .

سموم کشاورزی جدید با با عملکردهای کاربردی

سموم کشاورزی جدید با با عملکردهای کاربردی
استفاده از سموم کشاورزی علیرغم معایب و مضراتی که دارد ، در کشاورزی نوین ، امری اجتناب ناپذیر می نماید زیرا کنترل و مهار آفات و بیماریهای گیاهی تا حد زیادی در گرو استفاده از سموم کشاورزی می باشد و البته موفقیت و عملکرد مناسب این سموم ، بستگی به نحوه و زمان مصرف ، اختلاط سموم کشاورزی ، میزان مصرف و .. دارد .
یکی از مهمترین مسایل در رابطه با مصرف سموم کشاورزی ، زمان درست مصرف آنها می باشد .
طی سالهای اخیر ، استفاده از سموم کشاورزی در کشور ما از مبادی دولتی و سازمانها هدایت و کنترل می گردد بنابراین با اعلام و هشدار سازمانهایی همچون سازمان حفظ نباتات مبنی بر استفاده از سموم کشاورزی در زمان مقتضی برای از بین بردن آفات ، تا حد زیادی میزان خسارات ناشی از نا آگاهی و مصرف دیر به هنگام سموم کشاورزی کاهش یافته است .
همچنین میزان مصرف صحیح سموم کشاورزی و در نظر گرفتن آستانه زیان اقتصادی ناشی از مصرف آنها ، از دیگر عوامل قابل تامل در این زمینه می باشد .
صرف نظر از بحث زمانبندی مصرف سموم کشاورزی به لحاظ فصلی ، زمان مصرف آنها در ساعات روز نیز در نتیجه و عملکرد سموم کشاورزی ، بی تاثیر نیست . اوایل صبح و عصرها از آنجا که کلیه روزنه های برگهای گیاه باز و مستعد دریافت سموم می باشند ، بهترین زمان برای استفاده از سموم کشاورزی می باشد . همچنین توصیه می شود در هوای بارانی و به هنگام وزش باد که امکان از بین رفتن و هدر رفتن سموم کشاورزی به واسطه باران یا باد ، وجود دارد از مصرف آنها خودداری شود .
معمولا سموم کشاورزی تولید شده در کارخانجات تولیدی ، دارای برچسب و بروشور مصرف می باشند که پیشنهاد میشود برای استفاده صحیح از سموم کشاورزی ، طبق بروشور و لیبل هر سم رفتار شود .
مصرف سموم کشاورزی و نحوه استفاده از آن در زمین زراعی و یا باغها ، توسط انواع سمپاش امکان پذیر می باشد که نوع سمپاش و نحوه پاشش آن نیز میتواند به صورت غیر مستقیم بر عملکرد سموم کشاورزی تاثیر گذار باشد .سمپاشهای اتومایزر که در حال حاضر در بین کشاورزان متداول گشته ، تا حد زیادی معایب سایر انواع سمپاش را پوشش داده و میتوان گفت ، این نوع از سمپاشها ، معایب سمپاشهای گذشته را ندارد و بنابراین میتواند بر عملکرد بهتر سموم کشاورزی تاثیر بگذارد .
در بسیاری از کشتها ، نیاز به اختلاط برخی از سموم کشاورزی با یکدیگر می باشد . به عنوان مثال گاهی نیاز هست که قارچ کش و حشره کش با یکدیگر ترکیب و مورد استفاده قرار گیرد یا اختلاط و ترکیب سموم کشاورزی با کودهای مایع در پاره ای از کشتها اجتناب ناپذیر می باشد ، بنابراین ترکیب و اختلاط سموم کشاورزی نیز ، نیاز به دقت و تخصص لازم دارد . در صورت اختلاط غیر اصولی سموم کشاورزی با یکدیگر ، با پدیده هایی به نام سینرژیست و یا آنتگونیست که به ترتیب به معنی افزایش و کاهش اثر می باشند ، مواجه خواهیم شد . بنابراین یکی دیگر از موارد با اهمیت در استفاده از سموم کشاورزی ، آگاهی از میزان و نحوه اختلاط آنها با یکدیگر می باشد .
طبقه بندی سموم کشاورزی
در یک طبقه بندی کلی میتوان سموم کشاورزی را به انواع آفت کش ، حشره کش ، علف کش ، قارچ کش ، کنه کش ، جونده کش ، نماتد کش تقسیم بندی کرد که اطلاعات هر یک از این سموم کشاورزی را میتوانید در سایت بازار بزرگ کشاورزی در بخش مرتبط ، مطالعه و بررسی نمایید .

مدیریت مبارزه با نماتدها و بررسی چند نماتد کش متداول

مدیریت مبارزه با نماتدها و بررسی چند نماتد کش متداول
معمولا نماتدها در داخل خاک و نسوجی از گیاه که غیر قابل دسترسی می باشد زندگی میکنند بنابراین از بین بردن نماتدها کار آسانی نیست .
روشهای متداول مبارزه با نماتدها :
مبارزه بیولوژیک با نماتدها :
نماتدها نیز مانند سایر حشرات ، دشمنان طبیعی دارند و اگرچه از بین بردن نماتدها توسط این دشمنان طبیعی کار چندان ساده ای نیست اما در صورت بالا بودن هموس خاک ، جمعیت این دشمنان طبیعی در نقش نماتد کش ، افزایش یافته و باعث برقراری تعادل و کنترل نماتدها می شود .
مبارزه زراعی با نماتدها :
یکی از روشهای کنترل نماتدها ، کشت متناوب می باشد . به این معنی که در زمین زراعی شما گیاه میزبان به طور مداوم کاشت نگردد .
در مبارزه زراعی علیه نماتدها موارد قابل تامل و اهمیت دیگری نیز وجود دارد که به اختصار به آنها اشاره می گردد :
عدم استفاده از بذر و پیازهای معیوب و آلوده .
عدم انتقال خاک و گیاه از محیطهای آلوده به محیطهای سالم .
سوزاندن یا کمپوست کردن بقایای گیاه در صورت امکان .
مبارزه فیزیکی علیه نماتدها :
حرارت میتواند در نقش نماتد کش به خوبی عمل نماید چون نماتدها حساسیت ویژه ای به حرارت دارند . بنابراین برای ضد عفونی خاک ، پیاز و غده های آلوده می توانید از حرارت استفاده نمایید .
مبارزه شیمیایی و استفاده از انواع نماتد کش :
گاهی به علت حساسیت و گران بودن محصول و یا عدم امکان کشت به صورت متناوب ، ناگزیر به مبارزه شیمیایی علیه نماتدها خواهیم بود .
البته استفاده مدام از نماتد کش ها ، میتواند سبب بروز آلودگی در خاک و یا بر هم خوردن تعادل بیولوژیکی خاک شود .
ترکیبات موجود در نماتد کش :
اصولا نماتد کش ها ، به طور کلی نماتد را حذف نمیکنند ولی در کاهش تعداد آنها به نحو چشمگیری موثر می باشند .
اغلب انواع نماتد کش ، قبل از کشت مورد استفاده قرار می گیرند ولی برخی از انواع نماتد کش نیز پس از کاشت استفاده می گردند .
نماتد کش ها به صورت مایع ، جامد و حتی گاز مورد استفاده قرار می گیرند و البته از آنجا که نماتد کش های گازی راحت تر و بهتر به درون خاک نفوذ میکنند ، عملکرد انواع نماتد کش گازی بهتر از سایر انواع می باشد و جمعیت بیشتری از نماتد ها را از بین می برند .
برخی از انواع نماتد کش که بصورت جامد هستند ، با آب مخلوط شده و توسط آب آبیاری مورد استفاده خاک قرار می گیرد . برخی از انواع نماتد نیز که بصورت گرانول می باشند ، پس از آبیاری بصورت گاز در می آیند .
انواع نماتد کش گرانول میتواند همراه با کود و یا بصورت جداگانه در سطح خاک زراعی مصرف شود .
انواع مایع نماتد کش ها نیز توسط سمپاش ، بر سطح گیاه پاشیده می شود.
متداول ترین انواع نماتد کش :
-نماتد کش راگبی یا کادوسافوس که بصورت گرانول می باشد و به منظور کنترل نماتد ریشه به مقدار 5 تا 15 گرم در هر متر مربع مورد استفاده قرار می گیرد.
- نماتد کش انزون یا تتراتیو کربنات سدیم
-نماتد کش نماکور گرانول که به میزان 5 تا 15 گرم در هر متر مربع برای کنترل آفات ریشه چای و پسته مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع پیاز گل

انواع پیاز گل
گلهای زیادی در طبیعت هستند که به وسیله پیاز گل تکثیر و پرورش می یابند .پیاز گل نرگس ، پیاز گل سنبل و پیاز گل لاله از متداولترین و محبوب ترین انواع پیاز گل هستند .
برای پروش گلهای پیازی باید مواردی را در مورد پیاز گل رعایت نمایید.یکی از مهمترین مسایلی که باید درباره پیاز گل بدانیم ، ظاهر فیزیکی پیاز گل می باشد بنابراین از تهیه و خرید پیاز گل های معیوب و بیمار خودداری نمایید .
پس از تهیه پیاز گل سالم و درشت ، باید نکاتی در مورد نگهداری ، کاشت و آبیاری پیاز گل بدانید .
همانطور که میدانید پیاز گل ها ، دوره خواب و استراحت دارند که در دوره خواب پیاز گل لازم است شرایط محیطی مناسب ، رعایت و ایجاد شود .
پرورش و کاشت پیاز گل سنبل :
گل سنبل نیز مانند نرگس و لاله دارای پیاز بوده و از همین طریق قابل کاشت و پرورش می باشد .
همانطور که اشاره شد برای کاشت گل سنبل باید پیاز گل سالم و بدون بیماری و زخم خوردگی تهیه نمایید .بهترین نشانه برای انتخاب پیاز گل سالم ، سنگینی ، سفتی و درشت بودن پیاز گل می باشد .
رنگ گل سنبل از طریق پیاز گل برای افراد مبتدی قابل تشخیص و شناسایی نیست بنابراین در این مورد باید از فروشنده مشاوره و راهنمایی بگیرید .
یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در انتخاب پیاز گل سنبل ، محل کاشت سنبل می باشد . به این معنی که پیاز گل مخصوص پاغچه و یا گلدان باشد . معمولا پیاز گل مخصوص گلدان ریزتر از پیاز گل باغچه می باشد .
خاکی که میخواهید پیاز گل را در آن کشت نمایید نیز در کسب نتیجه دلخواه ، بسیار اهمیت دارد . بهترین خاک برای کاشت پیاز گل سنبل ، مخلوطی از خاک برگ و خاک شن دار می باشد . نحوه کاشت پیاز گل سنبل یه این طریق است که دو سوم پیاز گل در خاک کاشته شده و یک سوم پیاز گل باید از خاک بیرون باشد .
پیاز گل کاشته شده در گلدان باید در محیطی با دمای معتدل نگهداری شود . آبیاری به موقع و منظم نیز از نیازهای پیاز گل سنبل می باشد . در روزهای ابتدایی کاشت پیاز گل سنبل ، دمای محیط نباید از 13 درجه تجاوز نماید .
با رعایت این نکات ، پیاز گل سنبل حدودا یک ماه تا یک ماه و نیم بعد شروع به گل دادن می نماید
 به محض رویت جوانه های سنبل ، باید گلدان به مدت ده روز به محیطی تاریک انتقال یابد و پس از این مدت ، میتوان گلدان را به محیطی با نور و دمای معمولی منتقل نمود .
کاشت پیاز گل سنبل در باغچه :
نکته بسیار مهم در کاشت پیاز گل سنبل در باغچه ، دمای هوا می باشد .پیاز گل نباید در دمای بسیار پایین کشت شود که باعث یخزدگی پیاز گل شود . بهترین زمان برای کاشت پیاز گل سنبل در باغچه ، اواسط بهمن ماه می باشد . در صورت سرد بودن هوا در آن زمان ، توصیه می شود که پیاز گل را در عمق بیشتری از خاک بکارید . در شرایط ایده آل محیطی و رعایت نکات ذکر شده ، اواخر اسفند و یا اوایل فروردین ماه ، گیاه سنبل به بار می نشیند.
کاشت پیاز گل سنبل در آب :
در کاشت پیاز گل در آب علاوه بر کاشت پیاز در ظرف مناسب و ریختن خاک ذغال ، مراقبت از ریشه های پیاز گل و انتشار آنها در آب نیز ضروری می باشد . پس از کاشت پیاز گل سنبل در آب بهتر است این گیاه در تاریکی قرار گیرد .
دلیل استفاده از ذغال در کاشت پیاز گل سنبل در آب ، جلوگیری از فساد پیاز گل در آب می باشد .