اطلاعاتی در رابطه بذر

 بذر یکی از نهاده های بسیار مهمی می باشد که نقش برجسته و تعیین کننده ای در افزایش کالا در واحد سطح را به عهده داراست و درصورت رعایت اصول ناظر بر تولید بذر می تواند افزایش محصولی تا میزان 100% را نتیجه بخشد . دراین مقاله سعی گردیده مشخصات یک بذر خوب و با کیفیت معرفی گردد .

بذر به گزیده از گیاهان زمینه اعتنا در کشاورزی و باغبانی گفته میشود که توانمند است به نشر و تولید مثل آن گیاه باعث شود . در کشاورزی به هر بخش از گیاه که بتواند نسل دیگری از به عبارتی گیاه را ایجاد نماید بذر می گویند . بذر یک رابطهٔ زنده بین پدر و مادر و نتاج بوده و استدلال مهم نشر گیاه از یک محفظه به محفظه دیگر می‌باشد که منجر ساز استمرار نسل‌ها می شود . از نظر بیولوژیکی بذر تخمک رسیده و بارور است که قابلیت و امکان و قابلیت و امکان رویش و تبدیل به یک گیاه بدون نقص را دارد، اما از حیث کشاورزی و زراعت بذر مضمون‌ تعالی تری دارد . بذر از لحاظ زراعت یک میوهٔ کم آب و ناشکوفا هست که می تواند دارنده یک، دو یا این که این که چند تخمک باشد . از بذور دارنده یک تخمک به بذر غلات، بذوری که دارنده دو تخمک می‌باشند به بذر هویج و طوق و بذوری که دارنده تعدادی تخمک (پلی ژرم) به بذر چغندر قند می‌توان اشاره کرد . بذور از حیث خصوصیت ها فیزیکی نظیر رنگ، شکل، میزان و خصوصیات بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی دارای تنوع فراوان زیادی می باشند .

بذر ساخت شده از خط مش جنسی تخم گیاه می باشد و از راه غیر جنسی از منش های باززایی، ریزم، استولون، سوخ (پیاز) و… می باشد .

از لحاظ گیاه‌شناسی، تخم، تخمک رسیدهٔ گیاه میباشد .

اجزاء بذر یک بذر رسیده می بایست دارنده چهار بخشی از باشد که این چهار گزیده از برای حیات بذر حتمی می باشند . این اجزاء شامل پوستهٔ بذر (تستا)، جنین، مواد ذخیره‌ای و معدنی و آنزیم‌ها و هورمون‌ها می باشند .

پوستهٔ

بذر پوستهٔ بذر یا این که تستا پوشش حفظ کننده بذر می باشد که از پوشش‌های فرنگی تخمدان تشکیل گردیده میباشد و قسمت‌های داخلی مثل جنین را در برابر دست اندرکاران محیطی نگهداری می کند . تستا نقش مهمی در پروسه آب گیری بذر طی روند جوانه زنی داراست .

جنین

که یک گیاه جنینی یا اسپوروفیت است و شامل محور جنینی، هیپوکوتیل و یک یا دو عدد لپه میباشد .

آنزیم‌ها

و هورمون‌ها در حیات و جوانه زنی بذر نقش مهمی دارند . آنزیم‌ها سبب هضم مواد ذخیره‌ای می شوند که این مواد برای تولید بافت‌های تازه در طی جوانه زنی بذر موضوع استعمال قرار می گیرند . هورمون‌ها هم می توانند باعث تحریک ایجاد آنزیم‌ها یا این که این که تولید موقعیت سکون یا این که استراحت در بذور کم آب شوند که این پدیده برای بقاء گیاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست . مقدار رطوبت و سرعت فعالیت‌های متابولیکی بذر در حالت سکون حدود ۱۰ درصد یا کمتر از اندازه رطوبت و فعالیت‌های متابولیکی بافت‌های گیاهی می باشد .

 

مواد

ذخیره‌ای تأمین کنندهٔ مواد قضیه نیاز جنین تا مدت زمانی جدا شدن و تبدیل آن به یک گیاه بی نقص فتوسنتز کننده می باشد . مواد ذخیره‌ای بذر مشتمل بر کربوهیدرات‌ها، لیپیدها، پروتئین‌ها و سایر ترکیبات هستند که میزان آن ها در بذور گیاهان مختلف متفاوت میباشد . ترکیب شیمیایی بذور زیر در دست تصاحب کردن ژنتیک و محیط است .

کربوهیدرات‌ها

کربوهیدرات مادهٔ ذخیره‌ای حیاتی در بذور بخش اعظمی از گیاهان زراعی مانند غلات میباشند . کربوهیدرات‌های ذخیره‌ای دربرگیرنده نشاسته، همی سلولز، لیزاب ، پنتوزان‌ها، پکتین‌ها، و بقیه کربوهیدرات‌ها می باشند .

 

خصوصیات

بذر

خوب بذر به قسمتی از گیاهان موضوع توجه در کشاورزی و باغبانی گفته میگردد که می تواند به نشر و ساخت نظیر آن گیاه سبب ساز شود . عدم دقت در تهیه و تنظیم و خرید بذر ممکن است به نابودی و یا این که قابل استعمال نبودن کل مال تمام شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.