همه چیز درباره چمن زن

چمن زن برش چمن ضمن این که سبب ساز تداوم رشد و شادابی آن می شود، دیده انداز خوبی نیز به آن می دهد . بر همین پایه سرزنی چمن ها در فواصل معینی از سال صورت می گیرد . برای سرزنی چمن از ماشین های چمن زن به کارگیری می شود . ارتفاع برش با دقت به فصل و انگیزه از چمن کاری متعدد می باشد . این طول از ٣ تا ٥ سانتی متر متغیر می باشد .مثلاً

در فصل تابستان ارتفاع ٥ سانتی متر برای کاهش تبخیر از تراز خاک و برای زمین های ورزشی طول ٣ سانتی متر توصیه شده می باشد . چمن زن ها در اشکال دستی فارغ از موتور، دستی موتوری و موتوری خودگردان وجود دارا می‌باشند .

ساختمان این ماشین ها از سه قسمت بخش اعظم یعنی موتور محرک، واحد برش و شاسی تشکیل شده است، گفتنی می باشد در نوع چمن زن دستی غیر موتور بضاعت موضوع نیاز از طریق چرخ های زمین گرد تأمین می شود، در دسته های چمن زن موتوری، موتور محرک ممکن میباشد احتراقی یا برقی باشد که گونه احتراقی عمومیت بیشتری دارد .

چمن زن دستی: ساختمان: به عبارتی طوری که گفته شد بضاعت و بضاعت و توان و توان مورد نیاز این چمن زن ها از طریق چرخ های زمین گرد تأمین می شود و واحد برش آن از نوع تیغه های استوانه ای میباشد کاربرد این چمن زن در قطعات کوچک یعنی کمتر از ٥٠٠ متر مربع می باشد و شیوه فعالیت بدین ترتیب می باشد که یک خصوصی تیغه منحنی وار طوری روی یک محور نصب شده اند که با ایجاد چهره استوانه ای در هر لحظه یک نقطه از تیغه ها با چمن درگیر می شود . چمن در میان فک اثبات و این تیغه ها قرار گرفته و بریده می شود .

با برهه وقتی تیغه فعالیت قیچی کردن واقعه می افتد و چمن ها بریده می شود .

انتقال نیرو از چرخ ها به تیغه برش به وسیله چرخ دنده انجام می شود، در تراز انتقال نیرو از چرخ به تیغه ها تعداد به بدور چرخ تا حد موضوع نیاز تیغه ها افزایش می یابد، به طوری که نسبت افزایش به دور تا ٥ برابر می برسد . انتقال نیرو فقط در هنگام حرکت به سمت جلو وجود دارااست و موقع تکان به سمت عقب انتقال نیرو قطع می شود .

تعداد تیغه های واحد برش در ماشین های مختلف متفاوت میباشد یعنی ممکن می باشد از ٤ الی ١٢ عدد وجود داشته باشد و با دقت به قطر استوانه در هر متر طول ٥٠ الی ١٥٠ برش انجام می شود .

هر چه تعداد تیغه ها بیشتر باشد تعداد برش ها در واحد ارتفاع زیادتر گردیده در نتیجه مرحله برش خورده چمن یکنواخت خیس خواهد بود . با تنظیم مسافت تیغه ها و فک اثبات نسبت به زمین، ارتفاع برش چمن تغییر می نماید .

دو چرخ کناری برای تأمین نیرو و سهولت حرکت و مجموعه ی غلتک مانند در عقب ماشین برای هدایت و در اختیار به دست آوردن یکنواختی برش می باشد .

چمن های بریده گردیده در سطح زمین ریخته می شود که در چهره لزوم با به کارگیری از چنگک هایی عده آوری و از محل خارج می شود .

ب سرویس و مراقبت چمن زن: ساختمان این ماشین ها بسیار عادی می‌باشد اما تنظیم فاصله تیغه ها و فک ثابت و تیز بودن تیغه های چمن زن با اهمیت می باشد . فک اثبات باید نزدیک به تیغه ها بوده و به طور دقیق موازی با محور گردش تیغه ها باشد، در صورتی تنظیم این فاصله به صحت انجام گرفته باشد تیغه ها باید بتوانند قطعه کاغذ را ببرند . در‌حالتی که تیغه ها خیلی نزدیک به فک باشد ساییده گردیده و جنبش چمن زن با دشواری انجام می گیرد و چنان چه بیش از حد معمول و زیاد باشد فعالیت برش و انقطاع فارغ از نقص چمن ها به خوبی و خیر و خیر و خوبی انجام . نمی گیرد . این مسافت معمولاً به کمک پیچی تنظیم می شود .

تیز کردن تیغه ها و جبران آسیب های جزیی وارد شده به آن ها با به عمل گیری از سوهان انجام می شود ولی در خوردگی و ساییدگی های زیاد ممکن است لازم باشد که تیغه تجدید بنا یا تعویض شود . تیغه ها و فک اثبات تنها از یک سمت (سمت خارجی) تیز می شوند که تیز کردن یکنواخت آن ها اعتنا زیادی حتمی داراست و باید به چهره هفتگی انجام گیرد .

چون در مسیر انتقال نیرو از چرخ ها به تیغه ها چرخ دنده وجود دارد روغنکاری این چرخ دنده ها در شرایطی که فلزی باشند، اضطراری می باشد .

چرخ ها به دلیل درگیری با زمین برای ایجاد توان چرخشی دارنده عاج هایی می باشند که در معرض سایش اند که واجب می باشد در فیس ساییده و فرسوده شدن تعویض شوند . در غیر این فیس بر روی سطح چمن سُر می خورند و در تیغه ها ایجاد چرخش نمی نمایند .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.