فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی

فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی ، نوعی از فیلرهای دستگاه تصفیه آب می باشد که خاصیت اسیدی آب را کم کرده و به آن خاصیت قلیایی می بخشد .
فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی آب را یونیزه نموده و با تولید هیدروژن فعال در آب ، باعث ایجاد خاصیت آنتی اکسیدانی در آب می شود.
همچنین فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی با تامین املاح مورد نیاز بدن ، همچون منیزیم و کلسیم ، مانع از بروز پوکی استخوان و بسیاری از بیماری های مزمن در بدن می شود .
در واقع فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی با افزایش سطح پی هاش آب ، باعث ایجاد خاصیت قلیایی آن شده که این پارامتر ، برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد.
علاوه بر این فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی با سم زدایی آب ، امکان جذب مواد مغذی آن را تسهیل کرده و باعث نفوذپذیری بیشتر آب توسط سلولهای بدن می گردد.
فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی کلیه سموم و آفت کشهایی که به صورت احتمالی ممکن است در آب وجود داشته باشد از بین برده و آبی با درصد خلوص بالا تولید مینماید.


فیلتر آلکالاین  ، فیلتر قلیایی

دستگاه شیردوش گاوداری

بیش از هر ماشین دیگری در گاوداری،دستگاه شیردوش گاوداری کاربرد دارد و اگر که توجه خاصی به آن شود نقش بسزایی در کسب درآمد گاوداری میتواند داشته باشد. کار دستگاه شیردوش گاوداری براین اساس است که شیر را از پستان بسوی تانکر جمع آوری شیر منتفل میکنند که حداقل خطر به سلامت دام را دارد
دستگاه شیردوش گاوداری می توانند علاوه بر کنترل و یا ایجاد بیماری ورم پستان در کیفیت شیر نقش بسزایی داشته باشند.
واحد دوشنده ازقسمتهای زیر تشکیل شده است:
1)واحد دوشنده در دستگاههای شیردوش گاوداری دارای چهار فنجان پستانی است که هر کدام ازآنها شامل یک روکش، یک لاینر قابل انعطاف ، یک لوله کوتاه ضربان (پالسیشن) و یک لوله کوتاه شیر می باشد.
2) یک خرچنگی
3)یک لوله بلند شیر
4) یک لوله بلند ضربان (پالسیشن)
در زمینه شیر دوشی نکات مهمی وجود دارد که به شرح زیر هستند:
- دسته دستگاه شیردوش گاوداری می تواند باعث انتقال باکتری از یک گاو به گاو دیگر شود بنابراین ضدعفونی و شست و شوی مرتب دستها با آب و صابون از مهمترین نکات در خلال شیردوشی است.
- کارکنان شیر دوشی باید همواره لباس تمیز و پاکیزه ایی داشته باشند.
- موهای بلندی که روی شکم ، پستانها و قسمت عقب حیوان برای تمیز نگهداشتن سیستم پستانی و شیر باید حتما کوتاه شوند
نمونه ای از سالن های شیردوشی مجهز به دستگاه های ثابت و کاملا پیشرفته.
مراحل شیردوشی
1- تمیز کردن وشستن پستان
به منظور دو هدف زیر شستن پستان انجام می شود:
الف) برای از بین بردن کثافات.
ب) آزاد سازی شیرتوسط تحریک پستان
2- خشک کردن پستان
استفاده از حوله های کاغذی یکبار مصرف برای خشک کردن پستان توصیه می شود.
3- بازدید کردن شیر قبل از دوشش
- مشخص کردن گاوهای مبتلا به ورم پستان ( مشاهده دلمه ، در این صورت به تکنسین خبر دهید.)
- خارج کردن باکتریهای نوک پستان
- آماده سازی برای دوشش شیر با تحریک پستان
4- اتصال واحد شیردوشی به پستان
- نوک پستانها قبل ازاستفاده و وصل شدن به دستگاه شیردوش گاوداری باید خشک و تمیز باشند.
- لوله شیر حد فاصل بین خرچنگی و کاسه پستانک می بایست به حالت S نگاهداشته شود تا از ورود هوا به داخل سیستم جلوگیری بعمل آید.
- کلاهکها روی پستان باید به دقت قرار گیرد.
تذکر مهم: خرچنگی باید حداکثر 1 دقیقه بعد از شستن پستان وصل شود. (در غیر این صورت به دلیل کاهش هورمون آزاد کننده شیر، شیر کمتری خارج میشود.)
نصب صحیح و درست خرچنگی به پستان.
5- بازدید
- مراقب باشید که قسمت انتهای سرپستان به داخل کاسه سر پستانها فرو نرود
دوشش باید با سرعت و ممتد انجام پذیرد.
6- جدا کردن خوشه دستگاه شیردوش گاوداری از پستان
- برای اینکه دستگاه شیردوش گاوداری از پستان جدا شود ،باید سوپاپ خرچنگی را بطرف خارج بکشید. در این حالت هوا بین فضای داخلی پستانک و کاسه پستانک وارد میشود و باعث از میان رفتن خلاء میشود و خوشه شیردوشی از پستان جدا می شود.
- به این مورد توجه کنید که پستان کامل دوشیده شود (با نگاه کردن به جریان شیر در لوله های انتقال شیر و شل شدن و کوچک شدن پستان میتوان فهمید.)
- اگر زمان شیردوشی زیاد طولانی شود موجب آسیب به بافت ظریف پستان میشود و ورم پستان ایجاد می شود.
7- ضدعفونی کردن پستان
با ماده ضدعفونی مناسب باید ضدعفونی کردن انجام شود که این عمل باعث نرمی پوست نوک پستانها میشود.
مجرای پستان در حدود نیم ساعت بعد از شیردوشی باز است که، خطر آلودگی پستان با ضدعفونی کردن کاهش می یابد و در زمان خشکی ضدعفونی نوک پستان بسیار مؤثر است.
در روش اسپری کردن سرپستان، باید دوبرابر مواد استفاده شود تا نصف کارایی خوب را داشته باشد.
منحنی شیردهی
- شیردهی نسبتا با تولید زیاد آغاز می شود و ترشح شیر ادامه دارد تا در هفته های 6-3 به اوج خود می رسد.
- از میزان تولید بعد از رسیدن به اوج به تدریج کاسته می شود.
- در گاوهای پرتولید رسیدن به اوج طولانی تر از گاوهای کم تولید است.
- میزان تولید شیر گاو پس از تولد و ترشح آغوز تا زمان خشکی (تقریباً300 روز) را منحنی شیردهی نشان می دهد.
- نقطه اوج تولید شیر، اثر حوادث خاص بر تولید شیر و سطح تداوم را منحنی مشخص می کند.
- نمودار شیردهی تقریباً ثابت است و از روی آن می توان اوایل دوره تولید شیر را پیش بینی کرد.
- در اولین دوره شیردهی گاوها ،دارای منحنی شیردهی مسطحی هستند.
- گاوهای بالغ در مقابل به گاوهای شکم اول در سطح تولید بالاتری هستند و به اوج می رسند ولی تداوم اوج در آن ها چندان مطلوب نیست.
- تداوم شیردهی به کاهش تولید شیر پس از رسیدن به اوج شیردهی گفته می شود.
- در حدود 96 -94 درصد تداوم شیردهی باید به طور میانگین باشد. به عنوان مثال تولید شیر هر ماه باید تقریباً 95 درصد ماه قبل باشد.
- میزان کاهش تولید پس از سپری شدن اوج تولید شیر باید در تلیسه به میزان 2/0 درصد در روز ودر گاو بالغ 3/0 درصد در روز باشد.
- از عوامل حائز اهمیت مدیریتی گله های شیری تجزیه و تحلیل منحنی شیردهی در تشخیص مشکلات تغذیه ای میباشد.
- برای اوج تولید و تداوم بالا نیازمند تولید بالا می باشد.
در زمان اوج تولید به ازاء هر کیلوگرم تولید مازاد شیر، تولید شیر مقدارش طی کلدوره شیردهی گاو به میزان 200 تا 300 کیلوگرم افزایش می یابد.
برای اینکه گاو به اوج تولید برسد باید پروتئین جیره را کنترل کنید.

- اگر گاو به اوج تولید می رسد ولی نمی تواند آن را حفظ کند باید به انرژی جیره توجه کنید.
- گاو با پتانسیل بالای ژنتیکی که دارد، در سطح بالایی از اوج شیردهی میرسد و شیردهی آن هم دوام بیشتری دارد.
- میزان تولید شیر در دوره اوج شیردهی گاو ، میتواند به عنوان شاخصی برای مشخص نمودن عملکرد گله در تولید شیر ، در نظر گرفته
- اثرات منفی استرس های مختلف ماننده شش گرمائی، حمل و نقل و .... می توانند روی به اوج رسیدن شیردهی ،تداوم شیردهی و رسیدن و میزان آن گاهی بسیار غیرقابل اجتناب باشد.
-گاهی چاقی بیش از حد گاوها، پائین بودن مصرف انرژی یا ژنتیکی آنها ممکن است باعث کوتاه کردن دوره شیردهی شود.
-درصد چربی و تولید شیر رابطه معکوسی با میزان تولید شیر دارد به گونه ایی که با افزایش مقدار تولید ،در صد چربی و تولید شیر کاهش پیدا میکند.

- در طول دوره شیردهی میزان چربی و پروتئین شیر در طول دوره شیردهی نباید بیشتر از 3/3 و 4/3 شود.
- ضعف گاوها یا کاهش خوراک مصرفی باعث میشود که چربی شیر افزایش یابد و تولید شیر کم شود
- ضعف عملکرد شکمبه گاو به بیماری های متابولیکی یا مشکلات مربوط به ترکیب خوراک ،پائین بودن درصد چربی را ایجاد میکند .
- کمبود انرژی پائین بودن درصد پروتئین را نشان میدهد.
شیردهی از سیکل سه مرحله تشکیل شده:
1- ( 14 تا 100 روز) اوایل شیردهی
در اوایل دوره شیردهی گاوها در تولید شیر به اوج میرسند. و به دلیل تأخیر در اوج رسیدن خوراک مصرفی ،گاوها در این دوره با کاهش وزن روبرویند.
در این دوره زمانی برای اینکه گاوها خوراک بیشتری مصرف کنندباید آنهارا تحریک کرد. مقدار مصرف خوراک به یکنواختی اجزاء جیره غذا بستگی دارد و تحت تأثیر عوامل متفاوتی از جمله کیفیت و کیت علوفه ،سطح تولید ، قابلیت هضم و عمل آوری خوراک ها و دفعات خوراک دادن است.
2- ( 100 تا 200 روز)اواسط شیردهی
گاوها قبل از اینکه 10 هفته اول زایمانشان تمام شود باید به حداکثر خوراک خود برسند. گاو با آن جثه بزرگ باید به ازاء هر 2 کیلوگرم شیر تولید شده حداقل 1 کیلوگرم ماده خشک دریافت کند.
باید به علوفه با کیفیت عالی و در نظر گرفتن سطح الیاف توجه شود.
نباید سطح کنسانتره از 3/2 درصد وزن بدن گاو افزایش یابد.
احتیاجات پروتئینی در اواسط شیردهی نسبت به اوایل شیردهی کاهش می یابد.
-3( 200 تا 305 روز)اواخر شیردهی
کاهش تولید و کاهش خوراک مصرفی در این دوره مشاهده میشود. گاوها در اواخر شیردهی افزایش وزن داشته و ذخایر چربی را که در روزهای اولیه شیردهی تخلیه شده اند را بازسازی مجددا می کنند.

دستگاه شیردوش گاوداری

تاثیر دما بر عملکرد ممبران تصفیه آب

تأثیر دمای خوراک در عملکرد ممبران های دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس آب دریا
سیستم های NF نانوفیلتراسیون و RO اسمز معکوس در فرآیند تصفیه آب درحال توسعه می باشد. هم اکنون در کشور واحدهای متعددی از تولید آب که روش های نانو فیلتراسیون و اسمز معکوس استفاده میکنند برای تولید آب آشامیدنی مورد استفاده قرار میگیرند. درنتیجه بهتر است شناخت بیشتری از رفتار ممبران ها جهت دستیابی به راندمان های بالا در تصفیه آب بدست آید.
عملگرهای زیادی بر فعالیت سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس تأثیر دارند. مهمترین بخش دستگاه آب شیرین کن اسمز معکوس مربوط به ممبران ها است. بررسی عملکرد ممبران ها و شناسایی تأثیر عوامل متعدد بر واکنشهای آن تأثیر زیادی در پیشبرد این واحد دارند.
از عوامل مختلف مؤثر بر واکنش ممبران ها می توان به اسید آب ورودی، ناخالصی های موجود در آب نظیر کلر آزاد و همچنین دمای آب ورودی اشاره نمود.
دمای آبی که وارد دستگاه تصفیه آب میشود بر عملکرد این ممبران های دستگاه تصفیه آب تاثیر میگذارد. در بخش زیر به صورت مجزا به تأثیر عامل دما در فعالیت ممبران های نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس می پردازیم.
تأثیر افزایش دما در عملکرد ممبران های نانو فیلتراسیون
یک سیستم پایلوت را در نظر میگیریم که بتوانیم ببررسی تأثیر دما در عملکرد ممبران های NF بپردازیم. در الگوها دمای آب ورودی از 10 تا 30 درجه قابل تغییر است. در شرایط زمستان با تاثیر دما از 10 تا 20 سانتیگراد نشان میدهد که میزان ریکاوری آب از چهل و پنج درصد در دمای 10 درجه به شصت درصد در دمای 30 درجه سانتیگراد افزایش می یابد. در تابستان با افزایش دما از 25 به 35 درجه میزان بازیافت از 60 درصد به 75 درصد افزایش یافت.
اما با حرارت آب میبینیم که هدایت الکتریکی آب خروجی از ممبران بیشتر میشود.
تآثیر دمای آب وارد شده در فرآیند ممبران های آب شیرین کن اسمز معکوس

با حفظ فشار آب وارد شده به ممبران های دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس دریایی و حرارت دادن آب ورودی می توان تأثیر این مورد را بررسی نمود. نشان داده میشود که با حرارت آب از 25 درجه سانتیگراد تا 33 درجه سانتیگراد نشان میدهد که میزان ریکاوری از 42 درصد به 50 درصد میرسد. اما همانند آن که در مورد ممبران های NF دیدیم در مورد ممبران های دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس نیز با حرارت, افزایش نسبی در هدایت الکتریکی آب خارج شده از 700 میکروزیمنس در سانتی متر به 900 نشان میدهد.


دستگاه تصفیه آب

کود مرغی ( کود مرغی پلت و کود مرغی گرانول )

کود حیوانی شامل موارد متنوعی می شود که در میان انواع این نوع از کود کود مرغی ( کود مرغی پلت و کود مرغی گرانول ) ، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. کود مرغی از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه بوده و به دلیل کیفیت بالایی که دارد میتواند منبع تغذیه بسیار مناسبی برای خاک کشاورزی باشد.
کود مرغی ( کود مرغی پلت و کود مرغی گرانول )از فضولات طیور ( ادرار و مدفوع ) در سالنهای مرغداری تشکیل شده و البته ارزش غذایی کود مرغی ( کود مرغی پلت و کود مرغی گرانول ) به نوع تغذیه و جیره طیور بستگی دارد .
بیشترین کاربرد کود مرغی ( کود مرغی پلت و کود مرغی گرانول ) ، در کشاورزی بوده و مقدار بسیار کمی از آن نیز در صنعت خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد.
متاسفانه با وجود اهمیت و عملکرد بسیار مناسب کود مرغی ( کود مرغی پلت و کود مرغی گرانول ) ، در کشاورزی و حاصلخیزی خاک و علیرغم استفاده بسیار زیاد کشورهای دیگر از این کود در صنعت کشاورزی خود ، در ایران اکثرا کود مرغی ( کود مرغی پلت و کود مرغی گرانول ) در محیط مرغداری ها فاسد و بلا استفاده باقی می ماند .
کود مرغی خود شامل گونه های مختلفی همچون کود مرغی مایع ، کود مرغی پلت ، کود مرغی گرانول ، کود مرغی پودری می باشد که پر مصرف ترین نوع کود مرغی ، نوع کود مرغی پلت می باشد.
تنها تفاوت کود مرغی پلت و کود مرغی گرانول در شکل ظاهری انها می باشد.
البته در استفاده از کود مرغی ( کود مرغی پلت و کود مرغی گرانول ) ، باید میزان مصرف بسیار مورد توجه قرار گیرد زیرا به علت اینکه کود مرغی ، کود مرغی پلت و کود مرغی گرانول ،دارای مقادیر زیادی آمونیاک می باشد ، استفاده بیش از حد ان میتواند باعث سوختگی گیاه شود.

کود مرغی ( کود مرغی پلت و کود مرغی گرانول ) با روشهای مختلفی همچون انباشت یا دپو کردن ، خشک کردن و سیلو کردن تهیه و تولید می شود.


کود مرغی ( کود مرغی پلت و کود مرغی گرانول )

آشنایی با گیاهان دارویی

با توجه به شرایط اقلیمی کشور و مساعد بودن شرایط محیطی از قبیل خاک و شرایط آب و هوایی مناطق مختلف برای کشت گیاهان دارویی ، و همچنین با توجه به ارجحیت استفاده از گیاهان دارویی با جای داروهای شیمیایی ، امروزه کشت و پرورش گیاهان دارویی در مناطق مختلف ، به کشاورزان عزیز توصیه می شود.
یکی از مهمترین دلایل تشویق کشاورزان به کشت گیاهان دارویی ، اهمیت آن در بحث درمان و تهیه دارو می باشد . علاوه بر این به سبب موقعیت اقلیمی کشور که مناسب و مساعد کشت آن می باشد ،توصیه می شود کشت گیاهان دارویی در دستور کار دولت و کشاورزان قرار گیرد .
همچینین کشت گیاهان دارویی علاوه بر ایجاد اشتغال ، موجب استفاده بهینه از اراضی کشاورزی شده و مانع از فرسایش خاک می شود .
از طرفی کشت گیاهان دارویی به لحاظ صرفه اقتصادی ، باعث رشد اقتصادی و رونق بازارهای محلی استانهای مختلف می گردد.
کشت گیاهان دارویی میتواند از طریق کاشت بذر ، کاشت قلمه و یا کاشت نشاء گیاهان دارویی صورت گیرد.