ظروف نشاء

سال ها پیش، نشاء ها در گلدان های سفالی، دانه های تورب یا این که گلدان های توربی تولید می شدند .

خط مش کاشت هندوانه در گلدان توربی در بخش اعظم کشورها انجام می شود . امروزه اکثر زمان ها نشاء ها در سینی های پلی استرینی یا پلاستیکی رشد می یابند .

اغلب این سینی ها دارای حجره هایی به شکل مخروط یا هرم معکوس می‌باشند که به سمت کف باریک می شود .

سینی هایی با حجره های ۱٫۵ اینچ معمولا دارای ۱۲۸ حجره در هر سینی بوده و سینی هایی با حجره های ۲٫۵ اینچ، نسبتاً ۷۲ حجره در هر سینی دارند .

حجره های کوچک تر، هزینه تولید و مقدار نشاء را کاهش می دهند؛ البته از آنجا که نشاءهای حاصل از حجره کوچک، ترتیب ریشه ای فراوان کوچک تری دارد؛ بخش اعظمی از رابطه ریشه – خاک در موقع کشیدن بهم می ریزد . حجره های کوچک همچین زودرسی و کیفیت نشاء را تغییر می دهد .

از آنجا که سینی های نشاء ، مجددا زمینه استعمال قرار می گیرند؛ باید پس از هر توشه مصرف منزه گردیده تا از شیوع امراض جلوگیری شود .

ظروف را می بضاعت و توان با بخار یا محلول های بهداشتی ضد عفونی نمود .

خاک مناسب برای کشت نشاء یک مخلوط کشت برای انجام سه کار قضیه استفاده قرار می گیرد : برای گیاه پشتیبانی تولید می کند، آب و مواد غذایی را مراقبت می کند و به ریشه اذن می دهد تا گازها مبادله شوند .

در تعیین یک ادغام کشت، چگالی حجمی و پتانسیل تهویه فراوان قضیه اهمیت قرار می گیرد .

با ارتقاء اندازه ذرات مخلوط، ارتقا اندازه حجره سینی و در دست گرفتن دقیق روابط آب – خاک می توانایی تهویه ریشه را ارتقا اعطا کرد .

اضطراری است که مخلوط کشت عاری از هر مدل تخم حشرات، عامل ها بیماریزا، نماتدها و علف های هرز باشد .

اغلب ادغام های کشت نشاء از پیش ضد عفونی خواهند شد .

اجزای اصلی مخلوط های پرورش، معمولا پیت ماوس اسفناگوم، پرلیت، ورمیکولیت و یک برهان مرطوب کننده می‌باشند .

دیگر اجزایی که ممکن هست وجود داشته باشند؛ شن شسته، پوست فرآوری شده درخت، کود گیاهی و دیگر ذرات جامد زنده را در بر می گیرد .

اکثر اوقات ترکیب های تجاری نشاء بصورت دانه های ریزی در آمده اند تا پر کردن حجره های کوچک را تسهیل بخشیده و جوانه زنی بذر مناسب باشد .

گزینش بهترین برهه زمانی برای آب پاشی گیاهان مخلوطی را برای کشت تعیین نمائید که به خیر زهکشی شود و تهویه کافی برای رویش برنده ریشه را آماده آورد . از خاک های مزرعه ای برای ارتقاء یا این که تصحیح مخلوط های ضدعفونی گردیده کشت به کارگیری نکنید .

این خاک ها معمولا زهکشی ضعیفی داراست و اغلب آلوده به کارداران بیماریزا و تخم علف های هرز می باشد .




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.