انواع الکترو پمپ

انواع الکترو پمپ
الکترو پمپ ها در انواع و گونه های مختلفی نظیر الکترو پمپ شناور ، الکترو پمپ خطی ، الکترو پمپ طبقاتی و ... تولید می گردند که در ذیل به نحوه عملکرد و کارایی برخی از انواع آن اشاره می گردد.
الکترو پمپ شناور
این نوع از الکترو پمپ ها معمولا در سیستمهای آبیاری بارانی ، سیستمهای تصفیه آب ، سیستمهای زهکشی آبهای سطحی و ... مورد استفاده قرار می گیرد که وظیفه اصلی الکترو پمپ شناور ، جابجایی آب به این سیستمها می باشد .
معمولا این نوع از الکترو پمپ ها به صورت تک یا دو مکشه و یک تا چند طبقه تولید می گردند که بسته به نوع آن ، طریقه نصب آن نیز متفاوت خواهد بود.
ارتفاع و ظرفیت آبدهی و دمای آب مورد پمپاژ ، از جمله موارد حائز اهیمت در این نوع از الکترو پمپ ها می باشند .
الکترو پمپ سیرکولاتور خطی
این نوع از الکترو پمپ فاقد کوپلینگ می باشد و از آنجا که دارای ترمودگار میباشد ، افزایش دما تاثیری بر عملکرد و عمر دستگاه نخواهد داشت . همچنین در هنگام کار ، این الکترو پمپ ، بسیار آرام و بیصدا بوده که استفاده از آن را در محیطهای کاری ، امکان پذیرتر می سازد .
معمولا پروانه ها در الکترو پمپ های خطی به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که کمترین احتمال خوردگی در آنها وجود داشته باشد .
الکترو پمپ طبقاتی
کمبود فضای خالی در محیطهای صنعتی و ... ضرورت استفاده از الکترو پمپ های طبقاتی را دو چندان نموده است .
از این نوع الکترو پمپ در سیستمهای آبیاری کشاورزی ، تصفیه خانه ها و .. استفاده بیشتری میگردد.
این نوع الکترو پمپ خشک بوده و معمولا به صورت خطی نصب می گردند و از آنجاکه فضای کمی را اشغال میکنند ، در محیطهای صنعتی ، گزینه مناسبی خواهند بود .

معرفی کود میکرو یا کودهای کم مصرف

اصولا خاکهای کشاورزی ، به مرور و با کشتهای مکرر ، عناصر غذایی خود را از دست می دهند . این موضوع در خاکهای مناطق خشک در مورد کمبود آهن ، مس ، روی ، منگنز و ... صادق است و در مناطق مرطوب معمولا خاک با کمبود کلر و مولیبدن مواجه می شود .
در پاره ای موارد نیز ، میزان بیش از حد عناصر کلر و بر در خاک و آبیاری بیش از حد میتواند سبب مسمومیت گیاه شود .
در استفاده از انواع کود میکرو ، نکته حائز اهمیت ، میزان مصرف آن می باشد . به این معنی که مرز بسیار ظریفی بین میزان مورد نیاز گیاه و میزانی که میتواند سبب مسمویت گیاه شود ، وجود دارد . به عبارت ساده تر میتوان گفت که استفاده بیش از حد از عناصر و انواع کود میکرو نه تنها ممکن است سبب بهبود وضعیت خاک و گیاه نگردد ، بلکه میتواند باعث ایجاد مسمویت در گیاه گردد.
به طور کلی عناصر مورد نیاز گیاهان ، از نظر نیاز غذایی گیاه به دو دسته کود میکرو و کود ماکرو تقسیم می شوند که در حال حاضر انواع کود میکرو یا کود کم مصرف و انواع کود ماکرو یا پر مصرف با برندها و ترکیبات مختلفی در بازار وجود دارد . توصیه میشود که کود میکرو به صورت محلول و بر روی برگ گیاهان مورد استفاده قرار گیرد و همراه با سموم شیمیایی مورد نیاز ، ترکیب شده و همراه با انها بر روی گیاه سمپاشی گردد.
تفاوت عمده انواع کود میکرو و کود ماکرو ، در میزان مصرف آنها می باشد ، نه در تعداد دفعات مورد استفاده .
اغلب کاربران کود میکرو و ماکرو ، بر این گمان هستند که با توجه به نام این کودها ، انواع کود میکرو باید به تعداد کم و انواع کود ماکرو باید به تعداد زیاد مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که در کاربرد این کودها ، این موضوع کاملا بر عکس می باشد .
به عنوان مثال در صورت تغذیه گیاه با عنصر ازت یا فسفر ، لازم است به میزان بسیار کم از کود اهن نیز استفاده شود.
میکرو المنت های مورد نیاز گیاه عبارتند از آهن ، مس ، روی ، بر ، سدیم ، کلر ، مولیبدن و منگنز که بر این اساس میتوان گفت انواع کود میکرو عبارتند از کود آهن ، کودی روی و ....
انواع ماکرو المنت های مورد نیاز گیاه نیز عبارتند از فسفر، پتاسیم، ازت ، منیزیم، کلسیم، گوگرد و ...
کود حیوانی نیز حاوی مقادیری از میکرو المنت ها می باشد .
علیرغم اینکه میزان مورد نیاز عناصر کم مصرف ، برای گیاه بسیار پایین می باشد و اغلب میزان بسیار کمی از انواع کود میکرو توسط گیاه جذب می شود ولی با این تفاسیر ، میزان کم یا عدم وجود هر یک از این عناصر میتواند نقش سایر عناصر خاک را بی تاثیر و کم رنگ نماید .

مزایای کاربرد کود ماهی در کشاورزی

مزایای کاربرد کود ماهی در کشاورزی
کود ماهی با استفاده از بقایای ماهی و ریز مغذی ها و سایر عناصر غذایی موثر در تغذیه گیاه تولید می شود . در واقع کود ماهی ترکیبی غنی شده از عناصر میکرو و ماکروی مورد نیاز گیاهان بوده و به لحاظ اقتصادی با توجه به تامین کلیه نیازهای غذایی گیاه ، کود ماهی ، کودی مقرون به صرفه و اقتصادی به شمار می رود .
از آنجا که کود ماهی در دسته کودهای آلی بوده و این کودها به نحو چشمگیری در کشاورزی تاثیر گذار می باشند ، استفاده از این کود ، به ویژه در زمینهای زراعی که از نظر مواد آلی فقیر هستند توصیه می شود.
در مقایسه با سایر کودهای حیوانی من جمله کود مرغی و کودهای دامی ، کود ماهی از میزان فسفر و ازت بالاتری برخوردار بوده بنابراین استفاده از کود ماهی در زمینهای زراغی و باغات بسیار کارامد و مفید می باشد .
مواد آلی موجود در خاک که عموما از تجزیه و فساد بقایای گیاهان و حیوانات به وجود می آید ، ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی خاک را بهبود می بخشد و به تبع این موضوع میزان عملکرد محصولات نیز بالاتر خواهد رفت .
کود ماهی و سایر مواد آلی و کودهای حیوانی باعث به هم چسبیدن اجزای خاک شده و خاک را تبدیل به دانه های درشت تر می نماید . عدم وجود مواد آلی در خاک ، باعث پراکندگی ذرات ریز خاک میشود که بنابراین فاصله بین ذرات خاک کم شده و سرعت حرکت آب در چنین خاکی به کندی خواهد بود و فرایند تهویه به نحو مطلوبی صورت نمیگیرد .
از طرفی ، در چنین شرایطی ، به علت فقدان فضای خالی بین ذرات خاک ، حجم خاک کم شده و میزان ماندگاری آب در خاک کاهش می یابد . همچنین به خاطر یکنواختی و کم حجم بودن خاک ، حرکت جریان آب به سطح منتقل شده و باعث فرسایش سطح خاک شده و با خشک شدن سطح خاک و ایجاد سله ، مانعی در جهت رشد و جوانه زنی بذرها خواهد بود .
به طور کلی کودهای آلی من جمله کود ماهی و کودهای شیمیایی مکمل هم بوده و استفاده همزمان این دو ، شرایط محیطی مناسبی برای رشد و نمو گیاه فراهم می آورد .
از طرفی استفاده از کودهای آلی همچون کود ماهی ، کود مرغی و یا سایر کودهای دامی ، اثرات مخرب و زیانبار استفاده دراز مدت کودهای شیمیایی را تعدیل نموده و کاهش می دهد .
در مناطق خشک نیز به علت بالا بودن دما و کمبود رطوبت مناسب خاک ، مواد آلی موجود در خاک به سرعت تجزیه شده و بنابراین خاک کشاورزی این مناطق ، عموما فاقد مواد آلی می باشند . بنابراین در زمینهای کشاورزی این مناطق و باغات نظیر باغات پسته ، استفاده از کود ماهی و سایر کودهای آلی توصیه می شود .

کود ارگانیک چیست

کود ارگانیک چیست
اصولا کود ارگانیک به هر نوع کودی که منشاء طبیعی داشته باشد اطلاق می شود . به این معنی که کود ارگانیک از موجودات زنده نظیر گیاهان ، حیوانات و .. و یا مشتقات آنها مانند کودهای حیوانی ، کمپوست و ... تشکیل شده و از آنجا که تمامی این مواد ، منشاء طبیعی دارند و در تهیه و تولید آن ، هیچ نوع ماده یا فرایند شیمیایی دخالت نداشته به کود ارگانیک موسوم می باشند .
ویژگیهای منحصر به فرد کود ارگانیک
عناصر تشکیل دهنده کود ارگانیک شامل فسفر ، پتاسیم ، ازت و سایر عناصر مغذی و معدنی مورد نیاز گیاه می باشند که این نیاز گیاه را به خوبی تامین مینمایند .
یکی از ویژگیهای کود ارگانیک ، نحوه آزاد سازی تدریجی و طولانی مدت مواد غذایی موجود در کود می باشد ، ازین رو استفاده از کود ارگانیک به مراتب کم خطر تر از سایر کودها می باشد .
استفاده از کود ارگانیک در حفظ محیط زیست و خاک و ممانعت از آلودگی های محیطی بسیار موثر می باشد . همچنین کود ارگانیک روند فرسایش خاک را کند می نماید و میزان ماندگاری آب در خاک به ویژه در خاکهای شنی و ماسه ای را افزایش می دهد و منابع آبهای زیر زمینی را از مواد سمی محفوظ نگاه می دارد .
ثابت شده گیاهان تغذیه شده با انواع کود ارگانیک به مراتب دارای محصول پربارتری نسبت به سایر گیاهان می باشند و مقاومت بیشتری نیز در برابر بیماریها و آفات دارند .
همچنین استفاده از کود ارگانیک به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه تر از سایر کودها می باشد زیرا به علت کاهش آلودگیها و عوامل بیماری زای خاک موجب افزایش بهره وری خاک و کاهش هزینه های تولید می گردد.
از دیگر مزایا و ویژگیهای کود ارگانیک ، تامین انرژی لازم به منظور انجام فعالیت های میکروبی خاک می باشد که این موضوع سبب افزایش میکرو ارگانیسم های خاک می گردد .
در کنار مزایای و ویژگیهای انواع کود ارگانیک ، باید به برخی از معایب و نقایص این نوع کودها نیز اشاره نمود .
از آنجا که کود ارگانیک توسط میکروارگانیسم ها به مواد معدنی قابل جذب و مورد مصرف گیاه تبدیل می شود ، استفاده بیش از حد از آنها ممکن است باعث کاهش ازت خاک شود زیرا این مواد توسط میگرو ارگانیسم ها و باکتریهای خاک تجزیه می گردند و از آنجا که ازت موجود در خاک توسط باکتریها صرف تجزیه مواد آلی می گردد ، لذا تا مدتی پس از مصرف کود ارگانیک ، خاک دچار کمبود ازت میگردد . بنابراین کود ارگانیک باید به صورت مستمر و مداوم استفاده گردد .
عده ای به اشتباه کود ارگانیک را همان کود طبیعی میدانند اما کود طبیعی به کودی اطلاق می شود که بطور همزمان حاوی مواد آلی و کانیهای غیر آلی باشد . در واقع کود طبیعی می تواند شامل مواد آلی و مواد غیر آلی باشد .
اگر چه کود طبیعی و کود آلی متفاوت هستند اما در اصلاح عامیانه ، هر کودی که از طریق روشهای شیمیایی تولید نشود ، کود ارگانیک تلقی می شود .
کودهای شیمیایی با سرعت بیشتری در دسترس و اختیار گیاه قرار می گیرند زیرا قدرت انحلال این نوع کودها در آب زیاد می باشد ولی از آنجا که استفاده از این نوع کود ها بسیار راحت می باشد ، استفاده مداوم و بیش از حد انها ، رایج تر از انواع کود ارگانیک بوده که این خود ، باعث سوختن گیاه شده و از طرفی کودهای شیمیایی ، به اندازه انواع کود ارگانیک قادر محافظت از گیاه در برابر انواع میکروبهای خاک نمیباشد .

روغن امولسیون شونده ولک و کاربرد آن در مبارزه با آفات گیاهی

روغن امولسیون شونده ولک و کاربرد آن در مبارزه با آفات گیاهی
عموما روغن امولسیون شونده ولک به منظور افزایش میزان اثر بخشی حشره کشها به ویژه همراه با ترکیبات فسفره مورد استفاده قرار می گیرد .
با مصرف روغن امولسیون شونده ولک همراه با آفت کشها و حشره کش ها ، روغن به صورت یک لایه نازک و البته پایدار بر روی سطح سم پاشی شده قرار می گیرد و با مسدود کردن منفذهای تنفسی حشرات و پوشش دهی تخم آنها باعث مرگ آنها شده و عمل می کند .
لازم است بدانید که مرکبات و میوه های هسته دار نسبت به سایر گیاهان به روغن حساس هستند و در استفاده از روغن امولسیون شونده ولک در این موارد باید جوانب احتیاط رعایت شود . در ذیل ، به برخی از سایر موارد احتیاطی در کاربرد روغن امولسیون شوند ولک اشاره خواهد شد :
• در استفاده از روغن امولسیون شونده به همراه کلیه سموم شیمیایی باید جوانب احتیاط را رعایت نمود .
• در موارد استفاده از روغن امولسیون شونده ولک ، حداقل سه هفته قبل و بعد از استفاده ، از مصرف گوگرد خودداری نمایید .
• در فصول تابستان و بهار ، قبل از مصرف روغن امولسیون شونده برای درختان ، حتما درختان را آبیاری نمایید .
موارد کاربرد روغن امولسیون شونده ولک :
• استفاده به منظور حلال و رقیق کننده انواع حشره کش
• برای از بین بردن شپشکهای گیاهی و سم پاشی های زمستانی ، کنه ها ، لاروی زمستانی و تخم حشرات از روغن امولسیون شونده ولک استفاده می گردد .
• از روغن امولسیون شونده ولک در سمپاشی های تابستانی برای از بین بردن سپردارها ، شپشک و شته ها نیز استفاده می گردد .
• برای مبارزه با انگلهای بیرونی مانند کنه ، شپش و کک نیز از روغن امولسیون شونده ولک استفاده می شود .
یکی از مزایای روغن ولک در مقایسه با سایر حشره کش ها ، کم خطر بودن این روغنها می باشد . نه تنها باقیمانده روغن ولک بر روی گیاهان برای انسان کم خطر تر است بلکه این روغنها برای حشرات و پرندگان نیز کم خطر می باشد . البته باید یادآور شد که روغن امولسیون شونده ولک برای ماهی و زنبور عسل تا حدی خطرناک و حساسیت زاست .
روغن امولسیون شونده ولک یا همان روغن ولک در صورت استفاده با غلظت مناسب ، می تواند کنترل کننده علفهای هرز گیاه نیز باشد . به این ترتیب که با بسته نگاه داشتن منافذ و روزنه های آنها ، مانع تنفس و در نتیجه باعث از بین رفتن انها می شود .
یکی دیگر از موارد کاربرد روغن امولسیون شونده ولک ، تامین نیاز سرمایی درختان میوه دار می باشد . عدم تامین نیاز سرمایی درختان باعث ریزش جوانه و شکوفه های درخت شده و دیر سبز شدن آن می شود . همچنین این موضوع می تواند باعث عدم هماهنگی شاخه ها در سبز شدن گردد که با استفاده از روغن امولسیون شونده ولک در چنین شرایطی علاوه بر تسریع در فرایند گلدهی ، باعث افزایش جوانه های درخت نیز خواهد شد .
روغن امولسیون شونده یا روغن ولک ، به وسیله میکرو ارگانیسمهای موجود در خاک تجزیه می شود و عومل فیزیکی همچون دما ، رطوبت و بارندگی ، جنس و نوع خاک و .. بر سرعت فرایند تجزیه آن تاثیر می گذارد.