طبقه‌بندى علف‌کش‌ها بر اساس نوع

اینکه به چه شکل علف‌کش‌ها توصیف یا طبقه‌بندى مى‌شوند بسته به سهولت عمل هست . قسمت عمدهٔ نحوهٔ تقسیم‌بندى بسته به صفات و خصوصیاتى می‌باشد که مفسر بر آن‌ها تأکید دارد . در حقیقت، معمولاً به‌طور حداقل علف‌کش‌ها به هشت منش تقسیم‌بندى شده‌اند . تمامى این تقسیم‌بندى‌ها و واژه‌ها را بایستى به‌طور دقیق یاد گرفت تا داده ها مربوط به علف‌کش‌ها مضمون‌ شده و به‌طور صحیحى زمینه به کار گیری قرار گیرد .

علف‌کش‌هابه‌شرح زیر تقسیم‌بندى شده‌اند: عکس‌العمل‌هاىگوناگون بین گونه‌هاى گیاهى یک علف‌کش انتخابی، یک مادهٔ شیمیائى می باشد که درجهٔ سمیت آن براى بعضى گیاهان بیشتر از تعدادى دیگر هست . علف‌کش‌هاى عمومى یا غیرانتخابى نسبت به کلیهٔ گونه‌ها سمى می باشند .

پوششگیاهیا خاک موضوع حیث علف کش علف‌کش‌هاى شاخ و برگ را مستقیماً بر روى شاخ و برگ گیاهان مى‌پاشند . علف‌کش‌هاى قضیه به فعالیت گیری در خاک را نیز به خاک مى‌پاشند .

ارتفاع برهه زمانی ثبات علف کش در خاک به هنگام استفاده از مقادیر توصیه شده، علف‌کش‌هاى مقاوم سبب ساز آسیب‌رسانى به گیاهان کشت شدهٔ حساس در تناوب معمولى پس از برداشت مزرعه تیمار شده مى‌شوند . علف‌کش‌هاى داراى پس‌مانده پایدار علف‌کش‌هاى ماندگارى هستند که به مدت یک یا چندین فصل علف‌هاى هرز را در دست گرفتن مى‌کنند . بیشتر وقت ها از آن‌ها براى در دست به چنگ آوردن کلیهٔ گیاهان استعمال مى‌کنند . بر طبق کتاب جیب علف‌کش‌هاى منتشر شده به وسیله WSSA علف‌کش‌هاى داراى پس‌مانده آنهائى می‌باشند که براى زمان نسبتاً کوتاهى به گیاهچه‌هاى جوانه زده صدمه مى‌رسانند یا آن‌ها را از بین مى‌برند .

پوشش منطقهٔ زمینه مصرف علف کش در تیمارهاى سرتاسرى تراز کل منطقهٔ پایین پوشش قرار مى‌گیرد . در تیمارهاى نوارى علف‌کش را به‌صورت پیوسته بر روى بخشى از حوزه‌ مثلاً روى ردیف‌ها یا بین ردیف‌هاى گیاهان مى‌پاشند . در تیمارهاى موضعى یا لکه‌اى علف‌کش‌زا (اغلب) به‌وسیلهٔ یک سمپاشى کوچک دستى بر روى مناطقى که علف‌هاى هرز به‌طور متفرق مجتمع شده‌اند، مى‌پاشند . به این ترتیب بخش نسبتاً کوچکى از کل منطقهٔ تیمار مى‌شود .

 به کار گیری از علف‌کش‌ها در رابطه با رشد و نمو گیاهان زراعى و علف‌هاى هرز - علف‌کش‌هائى را که قبلی از انجام شخم به کارگیری مى‌کنند، علف‌کش‌هاى قبلی از شخم مى‌نامند . علف‌کش‌هاى پیش از کاشت علف‌کش‌هائى هستند که گذشته از کاشت بذر یا نشاء در تراز خاک استفاده مى‌شوند . علف‌کش‌هاى گذشته از سبز شدن، آنهائى می باشند که قبل از جوانه‌زنى گیاه زراعى یا یک علف هرز به‌خصوص و نه الزاماً هر دو، به‌کار مى‌روند . زمانى‌که غرض گیاه زراعى می باشد پیشین از سبز شدن عموماً به معنا مرحلهٔ پس از کاشت و قبل از سبز شدن گیاه زراعى اشاره داراست . در گیاهان زراعى چندساله (مثل چمن‌ها یا باغ‌ها) گذشته از سبز شدن به معنی پیش از سبز شدن علف هرز میباشد . علف‌کش‌هاى مقطع ترک آنهائى می‌باشند که در برهه وقتی شروع رخنه‌ تناول کردن مرحله خاک بالاى گیاهچه در حال خروج استفاده مى‌شوند .

اینتیمارها را همچنین تیمارهاى خروج نیز مى‌نامند علف‌کش‌هاى پس از سبز شدن آنهائى میباشند که پس از سبز شدن گیاه زراعى یا علف هرزى مخصوص به عمل گیری مى‌شوند . این علف‌کش‌ها را بر روى گیاهان به کار گیری مى‌کنند مگر اینکه طریقى دیگر تأکید گردیده باشد . تیمارهاى پس از سبز شدن را به کاربردهاى زود، دیر و هدایت‌شونده تقسیم مى‌کنند . علف‌کش‌پاشى زود پس از سبز شدن ولى در طى مرحلهٔ اول رشد انجام مى‌شود . علف‌کش‌پاشى دیر تیمارى می باشد که پس از اینکه گیاه زراعى یا علف هرز به خوبى ساکن شد فیس مى‌پذیرد . سمپاشى هدایت‌شوند قرار دادن علف‌کش درمحل به‌خصوصى میباشد به این‌صورت که علف هرز را به‌طور بی نقص تحت پوشش قرار دهد و این پوشش در زمینه گیاه زراعى به دست کم برسد . کابردهاى ذخیره هم‌زمان یا بعد از آن از آخرین کار وجین مکانیکى انجام مى‌شود .


روش‌هاى به‌کارگیرى علف‌کش در خاک علف‌کش‌هاى قضیه به کار گیری در خاک را ممکن است در تراز خاک، ترکیب در خاک، به‌صورت لایه‌اى در زیر خاک، و یا به‌صورت تزریق در خاک به‌کار برند . در وضعیت لایه‌گذارى یا تزریق علف‌کش را به‌وسیلهٔ تیغه یا یک دندانه تزریق زیر سطح خاک قرار دهند .


خصوصیات دارای ربط با گیاه مسیر حرکت علف‌کش در گیاهان و مکانیسمى که به وسیله آن علف‌کش‌ها گیاهان را از بین مى‌برند، معیارهائى دیگر براى تقسیم‌بندى میباشند .

اشاره

به مسیرهاى تکان علف‌کش به این مفهوم هست که علف‌کش‌ها یا به‌صورت سیمپلاست (انتقال از طریق آوندهاى آبکش) و یا به‌صورت آپوپلاست (انتقال از طریق آوندهاى چوب) یا تماسى غیرقابل انتقال هستند


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.