تاریخچه اجمالی ماشین آلات صنایع غذایی

تاریخچه اجمالی ماشین آلات صنایع غذایی

می توان گفت در کمتر از یک قرن ، بشر در کلیه علوم به دانش و پیشرفتهای چشمگیری دست یافت و کلیه علوم و به تبع آن صنایع ، دچار تحولات عظیمی گردیدند .
یکی از صنایعی که در چند دهه اخیر دستخوش تحولات و پیشترفتهای فراوانی گردید ، صنایع غذایی و بسته بندی است .
این تغییرات تا جایی پیش رفت که نه تنها شیوه های سنتی تولید مواد غذایی ، جای خود را به ماشین آلات صنایع غذایی داد ، بلکه در رمینه تولید و ساخت ماشین آلات صنایع غذایی نیز هر روز شاهد پیشرفتهای چشمگیری هستیم .
در یک دسته بندی کلی ماشین آلات صنایع غذایی را میتوان به دو بخش تقسیم بندی نمود. ماشین آلات صنایع غذایی و ماشین آلات بسته بندی .

مروری بر انواع تولیدات در صنایع غذایی

امروزه کارخانجات مختلف صنایع غذایی ، به صورت اختصاصی و در زمینه های تفکیک شده ، مشغول به تولید و فعالیت می باشند .
در یک جمع بندی کلی میتوان گفت کلیه تولیدات صنایع غذایی شامل تولید در عرصه فراورده های آردی و شکری ، آشامیدنی ها ، اسانس ها و افزودنی ها ، فراورده های کنسروی ، صنایع پخت نان و شیرینی جات ، صنایع لبنی ، فراورده های گوشتی ، خشکبار ، روغن ها و ... می شود .
در کلیه این صنایع ، طیف وسیعی از ماشین آلات صنایع غذایی به کار میرود که در زیر به صورت اجمالی به یک دسته بندی کلی از انها اشتره خواهد شد .

انواع ماشین آلات صنایع غذایی مورد استفاده در کارخانجات تولیدی

دستگاه بلانچ که به منظور پیش پز کردن مواد غذایی در صنایعی مانند مربا سازی ، کمپوت سازی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
دستگاه دم گیر ، دستگاه هسته گیر و دستگاه پوست کن ، که این بخش از ماشین آلات صنایع غذایی ، همانطور که از نامشان پیداست ، به منظور پوست کندن ، هسته گیری و ... در صنایع همچون مربا سازی ، کمپوت سازی ، روغن گیری زیتون و سایر کارخانجات تولیدی صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند .
دستگاه خلال کن و دستگاه اسلایر نیز ، همانطور که از نام آنها میتوان حدس زد برای خرد کردن مواد غذایی و میوه جات مورد استفاده قرار میگیرد. یکی اصلی ترین کاربردهای این قسم از ماشین آلات صنایع غذایی ، کارخانجات تولید چیپس می باشند .
یکی دیگر از کاربردی ترین دستگاهها در ماشین آلات صنایع غذایی ، دستگاه شستشو و سورتینگ می باشد . این دستگاه تقریبا در اکثر کارخانجات صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد .
دستگاههای خرد کن و آسیاب و همزن ها نیز از دیگر ماشین آلات صنایع غذایی هستند که به منظور پودر کردن مواد در کارخانجات صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند .
دستگاه خشک کن یا درایرها از جمله ماشین آلات صنایع غذایی هستند که در برخی از کارخانجات تولید مواد غذایی و به منظور انجام عملیات خشک کردن مورد استفاده قرار می گیرند .
دستگاه پاستوریزاتور و استریلایزر هم بخشی از ماشین آلات صنایع غذایی بوده که با توجه به نام آنها ، به منظور استرلیزه و پاستوریزه کردن در صنایع غذایی و به ویژه در صنایع لبنی مورد استفاده قرار می گیرد .
دستگاه سپراتور از دیگر ماشین آلات صنایع غذایی بوده که با توجه به نام آن که به معنی جدا کننده می باشد ، در کارخانجات مختلف صنایع غذایی کاربردهای مختلفی به عنوان جدا کننده مواد دارد . به این معنی که سپراتور در صنایع لبنی به عنوان خامه گیر مورد استفاده قرار می گیرد ، یا در کارخانه های مرتبط با فراورده های گوشتی ، سپراتور به منظور جدا کردن گوشت از غضروف و استخوان مورد استفاده قرار می گیرد .
دستگاههای پخت یکی از مهمترین ماشین آلات صنایع غذایی مورد استفاده در کارخانجات می باشد . دستگاههای پخت شامل فرهای مورد استفاده در صنایع نان و مواد حجیم شده ، دیگهای بخار در صنایع کنسروی و ... می باشد .
امروز گستردگی و تنوع ماشین آلات صنایع غذایی و کارخانجات تولیدی آن به گونه ای ست که چنانچه شما تصمیم به راه اندازی یک واحد صنایع غذایی دارید ، بایستی با دقت فراوان کاربردها و برتریهای ماشین آلات تولید کننده های مختلف را مورد تحقیق و بررسی قرار دهید .

پکیج تزریق مواد شیمیایی

پکیج تزریق مواد شیمیایی
در فرایند تصفیه آب و در مراحل گوناگون این عملیات ، نیاز به مواد شیمیایی گوناگونی می باشد که در سیستم تصفیه آب ، این فرایند توسط پکیج تزریق مواد شیمیایی صورت می گیرد .
این مواد ، صرف نظر از زمان اضافه شدن به آب ، می تواند جامد و یا محلول باشد که در حین عملیات تصفیه توسط پکیج تزریق مواد شیمیایی به آب اضافه می گردد.
به طور کلی می توان گفت پکیج تزریق مواد شیمیایی در سیستم تصفیه آب ، مجموعه ای از تجهیزات و لوازم می باشد که به منظور تهیه ، نگهداری و تزریق مواد شمیایی به آب مورد استفاده قرار می گیرد و بسته به اینکه ماده مورد تزریق چیست و دارای چه میزان فشار ، دبی و ظرفیت تزریق می باشد ، طراحی و ساخته می شود و البته نوع و جنس تجهیزات به کار رفته در پکیج تزریق مواد شیمیایی ، ارتباط مستقیمی با ماده مورد تزریق نیز خواهد داشت .
پکیج تزریق مواد شیمیایی ، شامل تعدادی از الکترومیکسرهایی ست که دارای پوشش های مناسب ضد خوردگی و زنگ زدگی می باشند و مخزنی که محلول مورد نظر در آن تولید می گردد که این مخزن از جنس پلی اتیلن می باشد . همچنین پکیج تزریق مواد شیمیایی ، مجهز به تابلو برق ، پمپ تزریق ، فلوتر و ... می باشد .
در ذیل به نام برخی از انواع پکیج تزریق مواد شیمیایی که در صنایع مختلف به خصوص در صنعت تصفیه آب بسیار کاربردی می باشد اشاره خواهد شد :
پکیج تزریق آنتی اسکالانت :
آنتی اسکالانت یک ماده ضد رسوب می باشد که برای پیشگیری از رسوب ممبرین ها در دستگاه تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد .
پکیج تزریق مواد گندزدا که به منظور ضد عفونی و از بین بردن عوامل بیماری زا در سیستمهای تصفیه آب استفاده می گردد.
پکیج تزریق اسید و باز نیز که در سیستمهای تصفیه آب به منظور خنثی سازی فاضلابهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد پرشر وسل در دستگاه تصفیه آب

کاربرد پرشروسل در دستگاه تصفیه آب
پرشر وسل در معنای لغوی به معنی مخزن تحت فشار می باشد و محفظه ای ست که عموما از جنس فایبر گلاس بوده و همانطور که از نامش پیداست، این محفظه قابلیت تحمل فشار بالایی را دارد . پرشر وسل یا مخزن تحت فشار در دستگاه تصفیه آب ، وظیفه محافظت از ممبران ها را به عهده دارد .
اندازه و شکل ظاهری پرشر وسل در دستگاه تصفیه آب ، رابطه مستقیمی با نوع ممبران ها دارد . در قسمت انتهایی پرشر وسل ، دربی وجود دارد که مجرای خروجی و ورودی آب به ممبرانها را کنترل کرده و در مواقع لزوم قادر به آب بند نمودن ممبرانها شده و فشار مثبتی را در داخل ممبرانها ایجاد میکند.
پرشر وسل ها در دستگاه تصفیه آب در جنس ، میزان فشار ، محدوده دمایی فعالیت ، سایز مجراهای خروجی و ورودی آب و ... با یکدیگر تفاوت دارند و مهمترین کاربرد پرشر وسل در صنعت تصفیه آب و در سیستمهای اسمز معکوس ، صنایع نمک زدایی ، فیلتراسیون و اولترافیلتراسیون می باشد .
انواع پرشروسل
اصولا پرشر وسل به لحاظ قطر داخلی ، به سه سایز 4 ، 8 و 16 اینچی تقسیم می شوند که هر یک به ترتیب مناسب ممبران 4 ، 8 و 16 اینچی می باشند .
در یک تقسیم بندی دیگر ، پرشر وسل ها از نظر سایز طولی و بر اساس بیشترین تعداد ممبرینی که در انها قرار می گیرد به پرشر وسل تک ممبران ، دو ، سه ، .... و هفت ممبران تقسیم می شوند .
همچنین بر اساس اینکه مایع از چه مجرایی وارد پرشر وسل شود ، پرشر وسل ها به دو گروه ساید پورت و اند پورت تقسیم می شوند .
ویژگیهای ساختاری پرشر وسل
از لحاظ فنی ، محدوده فشار کاری قابل تحمل برای پرشر وسل بین 75 تا 1500 psi می باشد و بازه دمایی قابل تحمل برای آنها نیز بین منفی شش درجه تا 87 درجه سانتیگراد می باشد . محدوده تحمل پی اچ در پرشر وسل ها بین 3 تا 10 می باشد .
اجزای تشکیل دهنده پرشر وسل
پرشر وسل در مرحله اول از یک پوسته ساخته شده که دارای یک درب بوده و همچنین دارای قطعه ای تحت نام بست ویکتالیک نیز می باشد .
کاربرد پرشر وسل ها
اصلی ترین موارد کاربرد پرشر وسل ها را میتوان به اختصار اینگونه نام برد :
صنعت داروسازی
صنایع تصفیه آب شهری و صنعتی
نمک زدایی آب دریا
صنایع خودرو سازی
صنایع غذایی و آشامیدنی
برندهای معروف و موجود پرشروسل
برند کد لاین ، مستر لاین ، پرشر وسل وی تک ، پرشر وسل آر او پی وی و پرشر وسل پایرو از معروف ترین برندهای پرشر وسل می باشد .

کاربرد علف زن

کاربرد علف زن :
استفاده از علف زن ، اغلب به منظور حذف و از بین بردن علفهای هرز موجود در باغات ، مسیر عبور آب ، نهالستانها ، زمین های چمن و ... صورت می گیرد .
ساختمان علف زن متشکل از یک موتور که در انواع مختلف این دستگاه ، قدرت این موتور متفاوت می باشد ، محور انتقال نیرو ، تیغه برش علف زن و ... می باشد .
علف زن ها در انواع مختلف دستی و دوشی بوده که نوع دوشی آن برای حمل راحت تر توسط کاربر بر روی دوش قرار می گیرد که هدایت علف زن نیز در این نوع بسیار راحت تر خواهد بود .
بلندی لانس علف زن قابل تنظیم برای افراد با بلندی قد مختلف می باشد . همچنین نیروی محرکه در انواع علف زن میتواند از نوع برقی و احتراقی باشد و وظیفه اصلی این نیروی محرکه ، تامین قدرت برای حرکت تیغه علف زن می باشد .
عموما تیغه علف زن به صورت افقی می باشد و در برخی از انواع علف زن ، محفظه تیغه علف زن ، قابلیت جابجایی با وجین کن ، هرس کن و یا اره زنجیری را دارد و و به علت امکان این جابجایی ، میتوان علف زن را وسیله ای چند کاره بر شمرد .
تیغه علف زن به صورت افقی و بدون هیچ واسطه ای بر روی محور خروجی دستگاه سوار می شود و بسته به نوع کار ، شکل ظاهری این تیغه ، متفاوت خواهد بود .
برای نگهداری و سرویس کردن علف زن ، باید تمام قسمتهای دستگاه قبل از شروع کار بازدید شده و تیغه به لحاظ کنترل تیزی ، بصورت روزانه بازرسی شود و در صورت نیاز ، تمیز و در صورت آسیب دیدگی تیغه ، تعویض شود .
طول نخ تیغه علف زن باید به اندازه لازم باشد و چنانچه به علت ساییدگی ، کوتاه شد ، به اندازه لازم اصلاح شود .
یکی دیگر از موارد کنترل علف زن ، چک کردن محفظه روغن آن می باشد که در صورت پایین امدن سطح آن ، باید به محفظه ، روغن اضافه نمود .
تیغه علف زن به وسیله یک مهره ثابت شده که باید همیشه قبل و بعد از استفاده از علف زن ، کنترل و در صورت نیاز توسط آچار محکم شود .
توجه داشته باشید کلیه عملیات مربوط به کنترل علف زن باید در حین خاموش بودن دستگاه صورت گیرد .
در طول استفاده از علف زن ، از برخورد تیغه آن با سطوح سخت باید جلوگیری نمایید .

گوگرد مایع ، کود و سمی دو منظوره

گوگرد مایع ، کود و سمی دو منظوره
از آنجا که گوگرد تمامی عناصر چهار گانه پر مصرف مورد نیاز گیاه برای رشد و نمو را داراست ، نمیتوان در طبیعت ماده ای دیگری را یافت که جایگزین آن باشد .
در بین انواع کودهای گوگردی ، عملکرد گوگرد مایع بسیار متفاوت تر می باشد زیرا اصولا کودهای مایع به سرعت جذب گیاه می شوند. در این بین ، کود گوگرد مایع با عملکرد سریع و اثر بخشی که دارد ، با یکبار استفاده که به همراه آب آبیاری می باشد ، کلیه کمبودهای گیاه را برطرف کرده و تغذیه گیاه را کامل می نماید .
یکی دیگر از برتریهای گوگرد مایع نسبت به سایر انواع این کود ، عدم انحلال گوگرد در آب می باشد. به همین علت ،کود گوگرد برای جذب در خاک مدت زمان بیشتری نسبت به گوگرد مایع نیاز دارد . بنابراین در چنین شرایطی ، استفاده از گوگرد مایع ، به عنوان کودی اثر بخش با کاربردی راحت و عملکردی سریع ، بسیار تاثیر گذار خواهد بود .
از دیگر سو ، استفاده از گوگرد مایع سبب پیشگیری از ابتلای گیاهان به انواع آفات می گردد که بنا به توضیحی که در قبل ذکر شد ، گوگرد خشک ( گوگرد پودری ، گوگرد گرانول ، گوگرد بنتونیت دار ) برای اینکه بتواند در این زمینه ، نقشی ایفا نماید ، به زمان بیشتری نیاز دارد .
به زبان ساده تر می توان گفت که گوگرد مایع به علت قابلیت انحلال بالا و دو منظوره بودن آن در دفع آفات و رفع نیازهای گیاهان ، بسیاری از کمبودهای کشاورزی را تامین نموده و به عنوان یک جایگزین کامل برای اکثر کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی ، مورد مصرف قرار می گیرد.
استفاده از گوگرد مایع ، پس از کشتهای متناوب که باعث کاهش املاح معدنی خاک می گردد ، برای تامین نیازهای غذایی گیاه و خاک ، به شدت توصیه میگردد . در بین کودهای و سموم حال حاضر ، به علت دارا بودن خواص فوق العاده در تامین نیازهای خاک و اثر بخشی آن در دفع آفات ، کمتر کود و ماده شیمیایی را میتوان با این ویژگیهای منحصر به فرد توصیه نمود .
همچنین گوگرد مایع سبب ضد عفونی و اصلاح خاک و میکرب زدایی آن می گردد .
عنصر گوگرد ، نقش اساسی در تولید اسیدهای امینه و پروتیین مورد نیاز گیاهان دارد و کاهش این عنصر در عملکرد کیفی و کمی گیاه ، اثرات مشهودی به جای می گذارد .
همچنین استفاده از گوگرد مایع در اصلاح پی اچ خاکهای قلیایی تاثیر بسزایی دارد و سبب افزایش میزان جذب فسفر می گردد و از گسترش جمعیت قارچهای موجود در خاک ممانعت می نماید.
گوگرد به منظور جذب شدن در خاک ، نیازمند شرایط خاصی می باشد که در ذیل به اختصار به انها اشاره خواهد شد :
اکثر خاکهای کشاورزی ما ، فاقد میزان لازم مواد آلی می باشند بنابراین به منظور اثر بخشی بهتر کود گوگرد مایع ، بهتر است این کود به همراه کود حیوانی مورد استفاده قرار گیرد .
توصیه می گردد در خاکهایی که از نظر میزان مواد آلی بسیار ضعیف هستند ، از گوگرد مایع و یا هر نوع کود گوگردی خودداری گردد.
به هنگام استفاده از گوگرد مایع یا هر نوع کود گوگردی ، باید خاک از رطوبت کافی برخوردار باشد .این موضوع سبب حفظ بیشتر گوگرد در سطح و لایه های عمیق تر خاک می گردد.