کشت بذر خیار

بعد از تعیین زمان کاشت بذر خیار ، انتخاب بذر خیار مناسب با اقلیم آب و هوایی منطقه مورد نظر ، یکی از اصلی ترین فاکتورها در کشت و تولید این محصول می باشد .
در مناطق جنوبی کشور ، که زمان کاشت بذر خیار ، از اوایل مهر ماه آغاز می شود و یا مناطق شمالی و مرکزی که کاشت بذر خیار از اول دی ماه آغاز می شود ، بذر خیار تک گل توصیه می شود. بذر خیار تک گل دارای برگهای ریز و بسیار مقاوم به سرما می باشد ازین رو مناسب برای دوره های کشت طولانی مدت می باشد .
در مناطقی که دارای دو فصل زراعی و کشت می باشند ، توصیه می شود از ارقام بذر خیار پر گل استفاده شود . این نوع بذر خیار دارای محصول زیاد و دوره کشت کوتاه مدت می باشند .
یکی از بزرگترین مشکلات در کشت انواع بذر و بذر خیار ، عدم توجه کشاورزان به نوع و رقم بذر خیار ، زمان کشت و منطقه و اقلیم آب و هوایی می باشد . اصولا کشاورزان بدون در نظر گرفتن این موارد ، به علت پر محصول بودن برخی از ارقام بذر خیار ، اقدام به کشت همان رقم در مناطق مختلف با شرایط آب و هوایی گوناگون می نمایند که در بسیاری از موارد ، این کشت ناموفق یا با بازدهی نا مناسب توام خواهد بود.
یکی دیگر از اشتباهات کشاورزان انتخاب بذر خیار کشت شده در یک فصل ، که محصول و بازدهی موفقی داشته ، در فصل بعدی کشت می باشد . مثلا کشاورزی در فصل بهار از نوعی از بذر خیار استفاده نموده که کشت موفقی داشته و به اشتباه ، این بذر را برای کشت بعدی پاییز انتخاب نموده که با شروع فصل سرما و ریز و کوچک بودن میوه ها ، شروع به استفاده از کود و سم مضاعف نموده تا بتواند همان میزان محصول را برداشت نماید . در صورتی که با انتخاب بذر خیار مناسب همان فصل و بدون استفاده از سم و کود بیشتر ، همان میزان محصول دریافت خواهد شد.

در یک طبقه بندی جامع میتوان بذر خیار را به اقسام زیر طبقه بندی نمود :
بذر خیار زمستانه تک گل
بذر خیار زمسانه پر گل
بذر خیار بهاره تک گل
بذر خیار بهاره پر گل

بذر گوجه فرنگی و نحوه کشت آن

در کشت بذر گوجه فرنگی ، آفتابگیر بودن زمین ، شیب آن و نوع خاک نقش بسزایی در کیفیت محصول دارد.
اصولا کشت بذر گوجه فرنگی در خاکهای تازه ، نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت . از عوامل نتیجه بخش در کشت بذر گوجه فرنگی ، استفاده از کود پوسیده حیوانی به میزان زیاد می باشد .
برای کشت گوجه فرنگی می توان مستقیما و با کاشت بذر گوجه فرنگی در خاک ، اقدام نمود و یا می توان پس از کاشت بذر گوجه فرنگی در گلدان یا سینی نشاء و پس از اینکه  گیاه سبز شد و به حدود بیست تا سی سانتمتری رسید ، نشاء را به خاک منتقل کرد.
انتخاب بذر گوجه فرنگی مناسب ، یکی از شروط مهم کشت موفق است . در طبقه بندی بذر گوجه فرنگی ، نوع مصرف یکی از فاکتورهای اصلی به شمار می رود. در هر یک از موارد مصرف تازه خوری ، تهیه رب و کنسرو و ... از بذر گوجه فرنگی مخصوص باید استفاده شود . در واقع بذر گوجه فرنگی به دو گروه بذر گوجه فرنگی تازه خوری و بذر گوجه فرنگی صنعتی تقسیم میشود.
تقسیم بندی بعدی بذر گوجه فرنگی بر اساس همرسی می باشد که بر اساس این تقسیم بندی ، بذر گوجه فرنگی به سه گروه همرس ، غیر همرس و بینابین طبقه بندی می شود.
اصولا در کشور ما برای کشتهای طولانی مدت از بذر گوجه فرنگی غیرهمرس و برای کشت و برداشتهای کوتاه مدت از بذر گوجه فرنگی بینابین استفاده می شود.

کاشت بذر پیاز

پیاز یکی از سبزیجات بسیار پر مصرف در خانواده ها می باشد . کشت پیاز به سه طریق کاشت بذر پیاز ، کاشت خرده پیاز و کاشت نشاء پیاز صورت می گیرد .
از آنجا که بذر پیاز بسیار ریز بوده و در مراحل جوانه زنی به رطوبت کافی و مداوم نیاز دارد ، لذا کاشت بذر پیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سایر موارد کشت ، احتیاج دارد .
کاشت از طریق بذر پیاز
کاشت بذر پیاز ، اوایل فصل بهار انجام میگیرد . در بهترین شرایط نگهداری ، بذر پیاز ، قوه نامیه خود را دو تا سه سال حفظ میکند ولی برای برداشت محصول با کیفیت ، توصیه می شود از بذر پیاز یکساله استفاده شود .
روش های کشت بذر پیاز
اصولا بذر پیاز در دمای بین صفر تا 35 درجه شروع به جوانه زنی میکند که در دمای صفر درجه ، جوانه زنی بذر پیاز حدود چهار تا پنج ماه بطول می انجامد . مدت زمان جوانه زنی بذر پیاز در دمایی بین 21 تا 27 درجه سانتیگراد به 3 تا چهار روز کاهش می یابد . بذر پیاز معمولا بر روی پشته هایی با فواصل 35 الی 45 سانتی متری و به صورت ردیفی کشت می شود. برای کاشت دو ردیفی بذر پیاز ، باید عرض را دو برابر محاسبه نمود .
عمق کاشت بذر پیاز تقریبا 6 تا 12 سانتیمتر و فاصله بوته ها بین 7 تا 10 سانتیمتر می باشد و مناسبترین خاک برای کشت بذر پیاز خاک مرطوب می باشد .
به دو روش کشت بذر پیاز در زمین اصلی و کشت بذر پیاز در سینی نشاء می توان اقدام به کشت نمود.

آموزش کاشت بذر فلفل

کشت فلفل از درآمد زاترین گیاهان است که دارای اقسام و رنگهای گوناگون نیز می باشد .
برای عمل آوردن فلفل با کیفیت ، بهتر است بذر فلفل را در ظروف و سینی کشت کاشته و از بذر فلفل ، نشاء تهیه نمایید .
در این صورت بهتر است کشت بذر فلفل حدود هشت هفته قبل از انتقال به زمین اصلی صورت گیرد . تهیه نشاء از بذر فلفل ، نتیجه مطلوبتری نسبت به کشت مستقیم بذر فلفل خواهد داشت .
عمق کاشت بذر فلفل باید حدود نیم سانتیمتر در نظر گرفته شود و خاک مورد نیاز برای جوانه زنی بذر فلفل ، باید خاکی سبک باشد که زهکشی به راحتی انجام گیرد .
بهتر است بذر فلفل در سینی و ظروف کشت 72 تا 100 تایی کشت شود و در دمایی بین 27 تا 32 سانتی گراد نیز نگهداری گردد.
در چنین شرایطی ، بذر فلفل پس از گذشت 7 تا 8 روز شروع به جوانه زنی نموده ولی در دمایی پایین تر از این حد ، جوانه زنی بذر فلفل با سرعتی کمتر و نا منظم تر اتفاق می افتد .
پس از کشت بذر فلفل در سینی کشت و به محض پدیدار شدن دو برگ واقعی ، آبیاری باید به صورت منظم و جدی ادامه یابد . البته این بدان معنا نیست که در آبیاری زیاده روی نمایید . آبیاری باید به گونه ای انجام شود که خاک حاوی بذر فلفل هیچ زمان خشک نشود . بذر فلفل در زمینهای با زهکش مناسب ، عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت .

اطلاعاتی درباره بذر گندم

از لحاظ نوع کشت ، معمولا بذر گندم به دو گروه بذر گندم بهاره و بذر گندم پاییزه طبقه بندی می شود .
در هر یک از این دو نوع بذر گندم ، شرایط کشت ، رشد و خصوصیات ظاهری ، متفاوت می باشد و همانطور که از نام آنها پیداست ، هر یک از این دو نوع بذر گندم در زمانهای مختلفی از سال کشت می شوند. معمولا عمق شکاف موجود بر روی بذر گندم بهاره کتر از بذر گندم پاییزه است .
بذر گندم پاییزه در پاییز و در زمانی که دمای هوا کمتر از 13 درجه باشد کشت می شود . در همان فصل پاییز ، بذر گندم شروع به جوانه زنی نموده و در طول فصل زمستان ، گیاه گندم به صورت خوشه ای جوان در آمده و با شروع بهار شروع به رشد مینماید .
بذر گندم پس از کاشت مراحل مختلفی را طی میکند تا گیاه به ثمر بنشیند . به طور خلاصه میتوان گفت دوره رشد بذر گندم شامل جوانه زنی بذر گندم ، پنجه زنی ، تشکیل روزت گیاه ، ساقه روی و تشکیل شدن میوه و گل گیاه می باشد .
میزان بذر گندم مورد نیاز در کشت پاییزه حدود 200 کیلوگرم در هکتار و در زاعت دیم ، 60 کیلوگرم بذر گندم در هر هکتار می باشد . در حقیقت در کشت گندم ، نسبت میزان بذر گندم آبی و بذر گندم دیم ، یک به بیست است .
میزان رطوبت خاک در میزان بذر گندم مورد مصرف یکی از فاکتورهای اصلی بشمار می رود به طوری که که در مناطقی با میزان بارش کم ، بذر گندم مورد نیاز کمتر از میزان بذر گندم مورد نیاز در مناطق نیمه مرطوب و مرطوب است.