پمپ آب

پمپ آب وسیله ای است که به منظور تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیکی به کار می رود که در نتیجه استفاده از پمپ آب ، انرژی پتانسیل یا همان انرژی جنبشی سیال ، افزایش می یابد.
در یک دسته بندی کلی و جامع میتوان انواع پمپ آب را به دو بخش کلی پمپ آب دینامیکی و پمپ آب جابجایی مثبت تقسیم کرد.
پمپ آب دینامیکی به دسته ای از انواع پمپ آب گفته می شود که انتقال انرژی به آب یا همان سیال ، به شکل دینامیکی انجام می شود.
پمپ آب جابجایی مثبت نیز به آن دسته از انواع پمپ آب گفته می شود که آب یا سیال توسط آنها منتقل می شود . تفاوت پمپ آب جابجایی مثبت و پمپ آب در نوع جابجایی سیال توسط هر یک از این پمپها می باشد.
در دسته بندی با جزییات بیشتر می توان انواع پمپ آب را به دسته بندی زیر تقسیم نمود :
پمپ آب مکانیکی به دو گروه توربو پمپ ها یا پمپ آب سانتریفوژ و پمپ آب مخصوص انژکتور تقسیم می شود . که پمپ آب سانتریفیوژ نیز خود به سه دسته کلی جریان شعاعی ، جریان مخلوط و جریان محوری تقسیم می شوند.
پمپ آب جابجایی مثبت نیز به دو دسته کلی پمپ آب رفت و برگشتی و پمپ آب دوار تقسیم می شود.
گروه اول از این نوع پمپ آب ، یعنی پمپ آب رفت و برگشتی شامل دو گروه کلی پمپ آب پیستونی و پمپ آب دیافراگمی می باشد.
همچنین پمپ آب دوار شامل پمپ آب سیار دنده ای ، پمپ آب پره ای و پمپ آب پیچی می باشد .

کود سوپر فسفات ساده

کود سوپر فسفات ساده دارای فسفر ، گوگرد و سایر ریز مغذی ها می باشد . فسفر و گوگرد موجود در کود سوپر فسفات ساده مانع از ریزش برگ و افزایش گلدهی درخت می شود. همچنین استفاده از کود سوپر فسفات ساده به نحو چشمگیری کیفیت محصول را افزایش داده و باعث افزایش حجم و گستردگی ریشه گیاه می شود.
وجود عناصر ریز مغذی در کود سوپر فسفات ساده ، یکی از برتریهای این کود نسبت به سایر کودهای فسفاته می باشد . این ریز مغذی های موجود در کود سوپر فسفات ساده با تنظیم پی اچ خاک ، سبب اسیدی شدن فضای اطراف ریشه گشاه شده و کیفیت خاک را اصلاح می نماید .
همچنین ریز مغذیهای موجود در کود سوپر فسفات ساده باعث جذب شدن فسفر موجود در خاک شده که این خود سبب افزایش عملکرد و راندمان محصول می گردد.
کود سوپر فسفات ساده همانند سایر کودهای فسفاته ، قبل از کاشت و در هنگام آماده سازی بستر کشت و بذر ، مورد استفاده قرار می گیرد.
کود سوپر فسفات ساده باعث نرمی بافت خاک شده که این عامل سبب نفوذ آب تا نزدیک ریشه و جذب بهتر رطوبت توسط گیاه می شود.
با توجه به اینکه کود سوپر فسفات ساده پی اچ خاک را تنظیم مینماید و با توجه به اینکه اکثر خاکهای کشاورزی کشور ما قلیایی می باشد ، لذا استفاده از کود سوپر فسفات ساده در اکثر کشتها توسط مراجع ذیصلاح کشاورزی کشور توصیه می گردد.

کود اوره با پوشش گوگردی

کود اوره از آن دسته کودهایی است که محلول در آب می باشد . عموما کودهای محلول در آب را با لایه ای از گوگرد پوشش میدهند تا مواد موجود در کود به صورت تدریجی آزاد و جذب خاک و گیاه شود. در میان این دسته از کودها ، کود اوره با پوشش گوگردی یکی از متداول ترین انواع می باشد .
در کود اوره با پوشش گوگردی ، اوره داغ با گوگرد مذاب پوشش داده شده و سطح گوگرد نیز به وسیله لایه ای از پلی اتیلن و یا واکس میکرو کریستال پوشیده می شود.
کود اوره با پوشش گوگردی عملکرد بسیار خوبی در خاک دارد و از آنجا که کود اوره به تنهایی راندمان پایینی داشته و منجر به آلودگیهای نیتراتی در خاک و منابع زیرزمینی میشود لذا توصیه میشود از کود اوره با پوشش گوگردی استفاده گردد.
به طور معمول کود اوره با پوشش گوگردی حاوی 30 تا 40 درصد ازت و بین 15 تا 20 درصد گوگرد می باشد . با استفاده از کود اوره با پوشش گوگردی نه تنها ازت مورد نیاز خاک تامین می گردد بلکه لایه گوگرد موجود در این کود تا حد زیادی مانع از آبشویی ازت می گردد.

مزایای استفاده از کود اوره با پوشش گوگردی

همانطور که گفته شد در کود اوره با پوشش گوگردی به سبب وجود لایه گوگرد ، مقاومت اوره در برابر شسته شدن تا حد زیادی افزایش می یابد.
حاصلخیزی خاک و افزایش محصول از دیگر مزایای استفاده از کود اوره با پوشش گوگردی می باشد .
کود اوره با پوشش گوگردی قابلیت جذب عناصر ریزمغذی را افزایش می دهد .
آلودگی های نیتراتی در خاک و آبهای زیر زمینی کاهش می یابد.
پوشش گوگرد در این کود مانع از سوختگی گیاه در اثر مصرف زیاد اوره می گردد.
پوشش گوگرد در این کود باعث افزایش سطح فعالیت باکتریها و میکروبهای مفید خاک می گردد.
با استفاده از کود اوره با پوشش گوگردی علاوه بر اینکه تحمل گیاه در برابر کم آبی زیاد می شود ، به سبب خاصیت قارچ کشی این کود ،از شیوع بیماری های ناشی از وجود قارچ در گیاه کاسته می شود.

میزان و نحوه مصرف کود اوره با پوشش گوگردی


کود اوره با پوشش گوگردی مناسب برای هر نوع کشت و زرع زراعی و باغی می باشد و البته لازم به ذکر است که در مصارف باغبانی این کود بصورت چالکود مورد استفاده قرار می گیرد و در زمینهای زراعی باید در عمق شخم زیر خاک قرار گیرد تا بتواند به تدریج اوره را آزاد کرده و ازت مورد نیاز گیاه را تامین نماید .
در مصرف کود اوره با پوشش گوگردی به منظور تعیین دقیق میزان استفاده،توصیه میشود که آنالیز خاک انجام شود .

بکهو لودر و کاربرد آن در خاکورزی کشاورزی

بکهو لودر نوعی از تراکتور است که در قسمت جلو بیلی به نام لودر و در عقب بیلی به نام بکهو دارد . بکهو لودر با اندازه و مدلهای مختلف و به منظور کاربردهای گوناگون تولید می شود .
به منظور افزایش راندمان و کارایی بکهو لودر در قسمت جلو از بیل چند منظوره استفاده می شود . همچنین در قسمت عقب بکهو لودر از دکل تلسکوپی و ساید شیفت کشویی ، آکسل محرک جلو ، قفل دیفرانسیل و کابین مخصوص راننده که دارای امکانات رفاهی می باشد ، استفاده می گردد.
بکهو لودر یکی از ادوات کشاورزی مورد استفاده در خاکورزی می باشد .

خط تولید لوله پلی اتیلن

خط تولید لوله پلی اتیلن ،شامل اجزا و تجهیزات مختلفی می باشد که به صورت اختصار به انها اشاره خواهد شد :
  • اکسترودر خط تولید لوله پلی اتیلن
  • همزن گرانول در خط تولید لوله پلی اتیلن
  • خشک کن گرانول
  • آسیاب گرانول
  • کواکسترودر خط تولید لوله پلی اتیلن
  • تانک خنک کننده
  • وکیوم
  • قالب خط تولید لوله پلی اتیلن
  • دستگاه کشش یا مواد کش در خط تولید لوله پلی اتیلن
  • دستگاه مارک زن لوله خط تولید لوله پلی اتیلن
  • و سایر لوازم و قطعات یدکی خط تولید لوله پلی اتیلن
فرایند تولید در خط لوله پلی اتیلن به صورت اکستروژن می باشد و مواد اولیه لوله که به صورت گرانول و از شرکتهای پتروشیمی تهیه و تامین می شوند ابتدا وارد دستگاه اکسترودر شده و در این بخش ، این مواد توسط هیترهای موجود در خط تولید لوله پلی اتیلن ، بصورت چرخشی حرارت دیده و توسط همزن خط تولید لوله پلی اتیلن و آسیاب گرانول مخلوط و به صورت خمیری درآمده و سپس توسط سیلندر و مارپیچ های موجود در خط تولید لوله پلی اتیلن ، این مواد وارد قالب می شوند .
در واقع در این بخش از خط تولید لوله پلی اتیلن ، مواد ذوب شده ، به شکل قالب در می آیند و از انجا که در این مرحله ، درجه حرارت این مواد بسیار بالا می باشد ، بعد از خروج از قالب و عبور از کالیبراتور ، به تانک وکیوم وارد و در این بخش از خط تولید لوله پلی اتیلن با اعمال فشار مناسب و ایجاد خلاء و با حفظ شکل ظاهری ، لوله به سمت تانک خنک کننده هدایت می شود و در این بخش از خط تولید لوله پلی اتیلن، آب به سطح خارجی لوله برخورد کرده و سطح لوله را خنک می کند.
در مرحله بعدی خط تولید لوله پلی اتیلن ، لوله برای حفظ فرم و شکل ظاهری خود توسط دستگاه کشنده یا مواد کش و به تدریج از درون تانک خنک کننده خارج شده و در این بخش توسط دستگاه مارک زن لوله ، مشخصات فنی لوله و تاریخ تولید ، علامت استاندارد و نام یا علامت اختصاری شرکت در روی لوله درج شده و لوله توسط دستگاه برش یا کاتر ، در اندازه و متراژ مختلف و معین بریده می شود . البته عملیات برش در خط تولید لوله پلی اتیلن ، مختص لوله های سایز بالا می باشد و لوله های سایز کوچکتر ، در این قسمت به صورت کلاف در می آیند.
کلیه عملیات و مراحل یاد شده در خط تولید لوله پلی اتیلن ، توسط دستگاههای کاملا اتوماتیک کنترل شده تا محصول نهایی از کیفیت قابل قبول و استاندارد برخوردار باشد .