نقش علف کش در از بین رفتن علفهای هرز

در اصطلاح ، لفظ علف کش به ماده ای گفته می شود که در از بین بردن علفهای هرز موثر است و به همین منظور استفاده می شود.

انتخاب علف کش ، به نوع علف هرز نیز بستگی دارد . در برخی موارد برای از بین بردن علف هرز لازم است که علف کش بر روی گیاه و در پاره ای موارد بر روی خاک یا همراه با آب آبیاری به گیاه خورانده شود.

سالانه مقادیر زیادی از علف کش ها در سراسر جهان به کار برده می شود و این ماده شیمیایی مانندسایر مواد شیمیایی میتواند آثار زیانباری در طبیعت به جای گذارد. گاهی با استفاده مکرر از علف کش ها ، خصوصیات خاک منطقه ، دچار تغییرات شده و حتی استفاده از علف کش میتواند بر حیات وحش و زندگی جانوری ان منطقه نیز تاثیر بگذارد.

در رباطه با علف کش ها ، دسته بندی های گوناگونی وجود دارد که ما تنها به یک دسته بندی کلی از ان اشاره میکنیم. میتوان علف کش ها را اینگونه دسته بندی کرد:

علف کش هایی که برای نوع خاصی از علفهای هرز بکار می روند.

علف کش هایی که برای از بین بردن تمامی انواع علف هرز استفاده می شوند.

مدت زمان ماندگاری علف کش ها در خاکهای مختلف و بسته به نوع علف کش متفاوت است. برخی از انواع علف کش حتی طی چندین دوره کشت نیز از خاک حذف نشده و متاسفانه آثار مخرب آنها تا مدتها در خاک باقی می ماند.

زمان مصرف علف کش ها نیز بسته به نوع کشت متفاوت می باشد . برخی از علف کش ها در قبل از کاشت به خاک اضافه می شوند و برخی دیگر از انواع علف کش پس از کاشت گیاه و قبل از سبز شدن به ان اضافه میشوند.


علف کش

 

 

 

معرفی کود اسید هیومیک

موادی که شامل ترکیبات هیومیکی هستند و اصطلاحا با عنوان اسید هیومیک شناخته شده اند دارای پی اچ ضعیفی بوده و با سایر اسیدهای آلی ، وجه تشابهی ندارند.

کود اسید هیومیک در آب و اسیدها نامحلول و در مواد قلیایی محلول می باشد .

کود اسید هیومیک‌ و نقش آن در افزایش حجم ریشه در گیاهان

کود اسید هیومیک تا حد قابل ملاحظه ای حجم ریشه و گستردگی ریشه دهی گیاه را افزایش میدهد .

در واقع کود اسید هیومیک بعد از استفاده ، با ایجاد تغییرات در خاک و تغییر ساختار فیزیکی خاک ، محیط مناسبی برای افزایش و گسترش حجم ریشه گیاه را فراهم میکند.

همچنین کود اسید هیومیک بر نفوذ پذیری  سلولهای گیاه تاثیر گذاشته و با افزایش این خاصیت ، باعث میشود که گیاه ، عملیات جذب را بهتر و موثر تر انجام دهد.

به این معنی که کود اسید هیومیک موجب جذب بهتر و کامل تر مواد معدنی خاک توسط گیاه می شود . همانطور که میدانید ، مواد معدنی اصولا به طور کامل توسط گیاه جذب نمیشوند که استفاده از کود اسید هیومیک این قابلیت را در گیاه افزایش داده که منجر به رشد بهتر گیاه می شود.



کود اسید هیومیک

 

آنتی اسکالانت و ضرورت استفاده از آن دردستگاه تصفیه آب

در دستگاه تصفیه آب و به طور کلی در سیستمهای غشایی مانند دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس ، به مرور و بر اثر عبور مواد معلق و املاح محلول در آب ، منافذ موجود بر روی غشای ممبران پر شده که این موضوع مانع عبور آب از ممبران دستگاه تصفیه آب در دراز مدت میشود. برای رفع این موضوع و ممانعت از گرفتگی منافذ ممبران دستگاه تصفیه آب ، از مواد شیمیایی مانند آنتی اسکالانت استفاده میکنیم.

ترکیبات معدنی همچون سولفات کلسیم ، کربنات کلسیم ، سولفات باریم ، باعث گرفتگی منافذ ممبران دستگاه تصفیه آب شده و راندمان و عملکرد دستگاه را کاهش دهد. لذا استفاده از ترکیبات شیمیایی همچون آنتی اسکالانت در محیطهایی که از دستگاه تصفیه آب استفاده میشود ، امری ضروری می باشد .

در واقع آنتی اسکالانت سطح حلالیت املاح و ذرات محلول و موجود در آب را افزایش داده در نتیجه میزان رسوب این مواد را کاهش می دهد  . بنابر این توضیحات میتوان گفت وظیفه اصلی آنتی اسکالانت حل رسوبات نیست ، بلکه آنتی اسکالانت سرعت رسوب دهی املاح را در ممبران دستگاه تصفیه آب کاهش میدهد


آنتی اسکالانت

.

آشنایی مختصر با کوکوپیت

کوکوپیت یک نوع کمپوست می باشد که از الیاف تنه درخت نارگیل یا میوه نارگیل تولید می شود .

استفاده از کوکوپیت باعث جذب مقدار زیادی رطوبت در خاک می شود . این موضوع به خاطر ساختار فیزیکی کوکوپیت می باشد .

کوکوپیت به صورت قالبهای فشرده و مکعبی شکل تولید و عموما از کشورهای سریلانکا  و هند به سایر کشورها صادر می شود.

با اضافه نمودن آب به قالب کوکوپیت فشرده در محل استفاده از آن ، کوکوپیت تبدیل به پودر و قابل استفاده برای گیاه می شود.

از آنجا که کوکوپیت توانایی جذب میزان زیادی آب دارد لذا شرایط رطوبتی مناسب خاک و جذب آن توسط گیاه را به خوبی مهیا میکند که این موضوع سبب میشود کوکوپیت نسبت به سایر موارد مشابه ، دارای برتری باشد .

همچنین تخلخل کوکوپیت سبب افزایش حجم ریشه و گلدهی و میوه دهی بهتر گیاه میشود.

از آنجا که کوکوپیت دارای الیاف ضخیم و چوبی شکل می باشد دارای عمر طولانی و مدت ماندگاری زیادی می باشد


کوکوپیت


انواع دستگاه جوجه کشی و شرایط محیطی آن

عملیات جوجه کشی در مرغداری ها در شرایط محیطی خاص و ویژه ای انجام می شود.

این شرایط محیطی شامل دما ، میزان رطوبت و ... می باشند و به طور کلی میتوان گفت که وظیفه اصلی یک دستگاه جوجه کشی ، فراهم نمودن این شرایط فیزیکی مناسب برای عملیات جوجه کشی می باشد.

یک دستگاه جوجه کشی دارای ویژگیها و شرایط ویژه ای میباشد که در زیر به اختصار به آنها اشاره میکنیم :

میزان دمای محیطی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. این دما باید چیزی در حدود 22 تا 30 درجه سانتیگراد باشد. میزان دما بر عملکرد و راندمان دستگاه جوجه کشی تاثیر مستقیمی دارد.

فضایی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار میگیرد نیز به لحاظ مساحت باید حداقل پنج برابر اندازه دستگاه جوجه کشی باشد . لذا در استفاده از دستگاه جوجه کشی ، به رعایت این موضوع باشید.

یکی دیگر از موارد مهم تهویه مناسب می باشد. اکسیژن یکی از موارد ضروری در رشد جنین میباشد که در دستگاه جوجه کشی این اکسیژن مورد نیاز جنین ها توسط دریچه هایی که برای ورود هوا و به همین منظور در دستگاه جوجه کشی تعبیه شده ، فراهم میگردد .

هیچگاه دستگاه جوجه کشی را در نزدیکی محیطی با بوی نامطبوع قرار ندهید.همچنین دستگاه جوجه کشی نباید در محیطهای آلوده قرار گیرد. بهتر است قبل از ورود به محل قرار گرفتن دستگاه جوجه کشی ، از حوضچه هایی که به منظور عبور و ضد عفونی شدن تعبیه میشود. استفاده نمایید.



دستگاه جوجه کشی