نقش کود آهن در رشد و باروری گیاه

نقش کود آهن در رشد و باروری گیاه
آهن که عموما از طریق مصرف کود آهن در اختیار گیاه قرار می گیرد ، در تشکیل سبزینه در گیاهان نقش موثری دارد و البته آهن از ان دست مواد غذایی کم مصرف می باشد که استفاده از آن ضروری اما به میزان کم می باشد .
علایم کمبود آهن در گیاهان 
از مهمترین علایم کمبود آهن در گیاهان ، رنگ پریدگی و زردی برگها می باشد که این معضل در بیشتر مناطق زراعی کشور ما وجود دارد . اگر چه در تمامی گیاهان زراعی و باغی ، کمبود آهن می تواند مشکل آفرین باشد اما این موضوع به ویژه در گیاهانی نظیر سیب زمینی ، سویا و ... بیشتر به چشم می خورد . یکی دیگر از علایم کمبود آهن در گیاه ، زردی یا سفیدی لبه برگهای گیاه می باشد .
یکی از راههای کنترل کمبود آهن در گیاهان را می توان مدیریت کشت دانست . بدین معنا که در خاکهای آهکی فاقد آهن ، از کشت گیاهان حساس به کمبود آهن خودداری نماییم. همچنین عدم آبیاری بیش از حد و کوددهی نا متعادل و بی رویه میتواند از بروز کمبود آهن جلوگیری نماید .
مصرف کود آهن ، راهکاری برای جبران کمبود آهن در گیاهان
یکی از راههای درمان گیاهی که با کمبود آهن روبروست ، مصرف کود آهن به میزان لازم از طریق محلول پاشی و یا تزریق آن بر روی تنه و ساقه گیاه می باشد . از بهترین انواع کود آهن که در کشور ما توصیه می شود ، کود کلات آهن بوده که البته باید بدانید که این نوع از کودها از قیمت و هزینه نسبتا بالایی بر خوردار می باشند . کود سولفات آهن ، نسبت به کلات آهن از قیمت پایین تری برخوردار می باشد .
میزان مصرف کود آهن لازم در گیاهان
همانطور که اشاره شد ، مصرف کود آهن در زمینها و مزارعی که دچار کمبود آهن می باشند توصیه می گردد و انواع کود آهن توسط متخصصان معرفی و تولید شده است اما آگاهی از نحوه و میزان استفاده صحیح از کود آهن نیز جزو ضروریات بوده که کشاورزان باید از ان به خوبی مطلع باشند تا بتوانند بهترین و بیشترین بهره وری را از مصرف این کود کسب نمایند . 
در میزان و نحوه مصرف کود آهن ، نوع گیاه و نیازهای آن ، شرایط رشد و منطقه مورد نظر از فاکتورهای تاثیر گذار می باشند .
باور غلطی که در بین برخی از کشاورزان وجود دارد استفاده بیش از حد کود آهن به منظور رفع مساله کمبود آهن می باشد . باید بدانید که مصرف هر نوع کود و ماده غذایی بیش از حد لزوم ، به همان اندازه که میتواند موثر باشد ، خطرناک نیز می باشد . به عنوان مثال مصرف بیش از حد کود آهن ، میتواند سبب از دست رفتن طراوت و شادابی گیاه شود هر چند کود آهن از ان دست کودهایی ست که آثار مخرب چندانی بر گیاه ندارد اما توصیه میشود پیش از استفاده از ان از نحوه و میزان لازم مصرف آگاهی کسب نمایید .


کود میکرو

کود سولفات روی

کود سولفات آهن


کود نیترات پتاسیم

کود نیترات پتاسیم
کود نیترات پتاسیم یک کود محلول در آب است که استفاده از ان در هر دوره زندگی گیاه توصیه می شود. کود نیترات پتاسیم عموما شامل 26 درصد پتاسیم و 19 درصد ازت می باشد که ازت موجود در نیترات پتاسیم باعث افزایش رشد گیاه شده و پتاسیم آن مقاومت به خشکی ، شوری و آفات و بیماریها در گیاه را افزایش می دهد .
اگر گیاه یا محصول زراعی شما دچار کندی در رشد می باشد ، کود نیترات پتاسیم برای برطرف نمودن کمبود پتاسیم محصول شما بسیار موثر است زیرا منجر به افزایش رشد گیاه خواهد شد.
روش استفاده از کود نیترات پتاسیم
همانطور که گفته شد کود نیترات پتاسیم کاملا محلول در آب می باشد و بصورت محلول پاشی مورد استفاده قرار میگیرد.
برای کاربرد خاکی کود نیترات پتاسیم باید 200 تا 300 کیلوگرم از این کود را در هر هکتار و در زمان کاشت مورد استفاده قرار داد.
برای کاربرد آبیاری ، کود نیترات پتاسیم به میزان 100 تا 200 کیلوگرم در طول دوره رشد گیاه و بین دو تا سه نوبت مورد مصرف قرار گیرد .
موارد مصرف کود نیترات پتاسیم
کود نیترات پتاسیم را میتوان در هر مرحله از رشد گیاهان استفاده کرد. این کود مخصوصا در محصول پسته و درختان میوه و صیف یجات و سبزی جات موثر است.
محاسن استفاده از کود نیترات پتاسیم
استفاده از کود نیترات پتاسیم باعث افزایش میزان تولید و بهبود کیفیت محصول شده و همچنین باعث افزایش مقاومت گیاه در مقابل خشکی ، آفات و بیماریها می شود.

 

کود سولفات پتاسیم

مونو پتاسیم فسفات

کود سولفات روی

کود سولفات روی 
وجود عنصر روی در تغذیه گیاه در رشد و باروری و میوه آوری آن بسیار موثر است . کمبود یا عدم تغذیه با عنصر روی باعث ریزش برگها در گیاه ، دیر باز شدن برگها ، ریزش میوه های درخت و .. می شود .
روش و زمان مصرف کود سولفات روی
کود سولفات روی به صورت چالکود ، محلول پاشی و جایگذاری عمقی بصورت موضعی استفاده می شود . کود سولفات روی در خاکهای سبک با آبیاری معمولی هم قابل استفاده می باشد . محلولپاشی زمین توسط کود سولفات روی به همراه کود اوره و اسید بوریک در فصل پاییز و در بهار قبل از باز شدن شکوفه ها در افزایش میوه و باروری گیاه بسیار موثر خواهد بود
برای استفاده کود سولفات روی در درختان ، باید در زمستان و در قسمت میانی سایه انداز به همراه کود حیوانی و گوگرد به صورت چالکود به میزان 200 تا 300 گرم به ازاء هر درخت بارور مصرف شود. 
در نباتات زراعی ، کود سولفات روی هنگام تهیه بستر بذر همراه با سایر کودهای زمستانه به میزان 60 تا 80 کیلو گرم در هکتار مصرف می شود.
محلولپاشی: کود سولفات روی در درختان میوه به نسبت 3 تا 5 در هزار و در محصولات زراعی به نسبت 3 تا 4 در هزار محلولپاشی می شود. 
مشخصات کود سولفات روی 
استفاده از کود سولفات روی و هر یک از عناصر موجود در آن در صورت اختلاط با مواد آلی و گوگرد ، می توانند شرایط تغذیه ای بسیار ایده آلی را برای گیاه فراهم نموده و کمبودهای تغذیه ای گیاه را تامین نمایند.
نکات فنی در مورد استفاده از کود سولفات روی 
• مصرف کود سولفات روی به صورت 1 تا 2 سال در میان استفاده شود . 
• استفاده از کود سولفات روی با کود آلی در محدوده فعالیت ریشه باعث افزایش عملکرد کود سولفات روی می شود.

 

کود سولفات مس 

کود سولفات آهن

کود مس

 

فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی

فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی ، نوعی از فیلرهای دستگاه تصفیه آب می باشد که خاصیت اسیدی آب را کم کرده و به آن خاصیت قلیایی می بخشد .
فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی آب را یونیزه نموده و با تولید هیدروژن فعال در آب ، باعث ایجاد خاصیت آنتی اکسیدانی در آب می شود.
همچنین فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی با تامین املاح مورد نیاز بدن ، همچون منیزیم و کلسیم ، مانع از بروز پوکی استخوان و بسیاری از بیماری های مزمن در بدن می شود .
در واقع فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی با افزایش سطح پی هاش آب ، باعث ایجاد خاصیت قلیایی آن شده که این پارامتر ، برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد.
علاوه بر این فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی با سم زدایی آب ، امکان جذب مواد مغذی آن را تسهیل کرده و باعث نفوذپذیری بیشتر آب توسط سلولهای بدن می گردد.
فیلتر آلکالاین یا فیلتر قلیایی کلیه سموم و آفت کشهایی که به صورت احتمالی ممکن است در آب وجود داشته باشد از بین برده و آبی با درصد خلوص بالا تولید مینماید.

 فیلتر نخی 

فیلتر کربنی

فیلتر الیافی

فیلتر نخی

فیلتر نخی یکی از پر کاربردترین انواع فیلتر مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب می باشد که ساخته شده از الیاف پلی پروپیلن می باشد .
فیلتر نخی نسبت به سایر فیلترهای دستگاه تصفیه آب این مزیت را دارد که قابل شستشو بوده و میتوان پس از شستشو ، مجددا از ان به عنوان فیلتر دستگاه تصفیه آب استفاده نمود.
در برخی از انواع دستگاه تصفیه آب و دستگاه آب شیرین کن مانند دستگاه تصفیه آب دریایی ، استفاده از فیلتر نخی ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد .
میزان حساسیت در فیلتر نخی و همچنین منافذ آن ، بستگی به نوع بافت فیلتر نخی دارد .
عموما فیلتر نخی قابل تولید در اندازه و حساسیت های مختلفی متغیر بین 1 تا 200 میکرون می باشد .
ار فیلتر نخی ، علاوه بر صنعت تصفیه آب و دستگاههای آب شیرین کن ، در صنایع دیگری همچون لیتوگرافی و ... نیز استفاده می شود.
فیلتر نخی نیز مانند سایر فیلتر ها بر اساس نوع ضخامت ان ، در اصطلاح به فیلتر نخی اسلیم و فیلتر نخی جامبو مصطلح می باشد.

 

فیلتر آلکالاین

فیلتر الیافی

فیلتر کربنی