پیت ماس

پیت ماس
خاک پیت ماس از گونه ای خزه به وجود می آید . این نوع خزه عموما در خاک های تورب دار باتلاقها ، در ابگیرهای و به طور کل در قسمتهایی از رودخانه ها که گل و لای انباشته می شود می روید .
این خزه در دوره ای از حیات خود تبدیل به خاک می شود که این خاک پیت ماس نام دارد. در حال حاضر بهترین معادن تشکیل پیت ماس کشور استونی می باشد .
عموما پیت ماس در مصارف عمومی نظیر باغبانی، گلخانه‌ای، پرورش گل و گیاه کاربرد دارد.
نحوه تشکیل پیت ماس
در تشکیل پیت ماس ، تضاد شدید دما در فصول تابستان و زمستان بسیار موثر است . بدین صورت که در زمستان در اثر سرما خاک یخ زده و در بهار و با آب شدن یخها ، خاک مملو از آب می شود . در تابستان این آب تا عمق زیادی از خاک خشک می شود و همین امر باعث تجزیه نشدن مواد آلی موجود در خاک میشود .
فواید و مزایای پیت ماس
پیت ماس بستر مناسبی برای کشت هر نوع بذری می باشد .
از آنجا که پیت ماس دارای مقادیر زیادی از مواد آلی می باشد ، استفاده از ان سبب بهبود خاک می شود .
همچنین پیت ماس دارای قدرت زیادی جهت جذب و نگهداری آب می باشد .
استفاده از پیت ماس ، سبب نگهداری بیشتر کود در خاک و جلوگیری از آبشویی آن می شود .
همچنین پیت ماس از خاک در برابر فرسایش محافظت می کند.

کوکوپیت

کوکوپیت
کوکوپیت نوعی کمپوست است که از الیاف دور میوه نارگیل یا الیاف تنه درخت نارگیل درست می شود.کوکوپیت ویژگیهایی دارد که باعث جذب و نگهداری رطوبت در خاک می شود و به علت وجود همین خاصیت ، از کوکوپیت به وفور در باغبانی استفاده می شود .
به طور کلی اصلی ترین کشورهای صادر کننده کوکوپیت ، سریلانکا و هندوستان و اکثر کشورهای جنوب شرق آسیا می باشند.
عموما کوکوپیت به صورت قالبی و البته قالبهای فشرده تولید می شود و در مقصد نهایی با اضافه کردن اب به کوکوپیت آن را تبدیل به پودر کرده و آماده استفاده می نمایند.
برخی از مزایای کوکوپیت نسبت به موارد مشابه
1- تخلخل هوایی عالی
کوکوپیت حتی در زمانی که پر از آب شده باشد ، دارای تخلخل هوایی بسیار خوبی می باشد که باعث افزایش رویش ریشه، گل و میوه در گیاهان می شود.
2- نگهداری و جذب بسیار خوب آب
میزان جذب و نگهداری آب قالبهای کوکوپیت فشرده 7 تا 10 لیتر آب می باشد و در مقایسه با پیت ماس ، میزان بیشتری آب در خود نگه میدارد . همچنین سرعت رشد گیاه با استفاده از کوکوپیت در مقایسه با پیت ماس بسیار بالاتر می باشد.
3- ماندگاری بالای کوکوپیت
کوکوپیت برخلاف سایر محصولات مشابه دیرتر از بین میرود و به علت دارا بودن الیاف چوبی شکل در محیط های کشت ، مدت زمان طولانی تر باقی می ماند .
الیاف کوکوپیت در خاک به مدت چهار تا پنج سال باقی مانده و از تراکم و فشردگی ذرات خاک جلوگیری کرده و محل مناسبی را برای رشد و توسعه ریشه فراهم می نماید.

ورق ژئوتکستایل و کاربرد آن

ورق ژئوتکستایل و کاربرد آن
کلمه ژئوتکستایل ترکیبی از دو کلمه ژئو به معنی زمین و تکستایل به معنی پارچه تشکیل شده است . به معنی زمین پارچه. ژئوتکستایل نوعی پوشش الیافی نفوذ ناپذیرند که از پلی استر و یا پلی پروپیلن تولید می شوند. عموما ورق ژئوتکستایل به دو شکل بافته شده و یا بافته نشده تولید می شود .
با توجه به کاربرد و انواع ورق ژئوتکستایل ، گونه های مختلفی از این محصول تولید می شود و بسته به نوع نیاز و نوع استفاده و ظرفیت مقاومت مورد نیاز ، ورق ژئوتکستایل مناسب انتخاب می شود .
به طور عموم از ورق ژئوتکستایل در سدسازی ، سیستمهای تصفیه آب ، استخرهای ذخیره آب ، زهکشی و ... استفاده می شود .
مزایای ورق ژئوتکستایل
ورق ژئوتکستایل سریع نصب و قابلیت اجرای سریعی دارد با استفاده از ورق ژئوتکستایل ، حجم عملیات سنتی کاهش می یابد و استفاده از ورق ژئوتکستایل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

قطره چکان مناسب در هر سیستم آبیاری

قطره چکان مناسب در هر سیستم آبیاری
انتخاب قطره چکان یا دریپر یا مناسب در سیستم آبیاری یکی از مهمترین مواردیست که باید با دقت نظر انجام شود زیرا انتخاب قطره چکان مناسب سبب کاهش هزینه های غیر ضروری نظیر انسداد قطره چکان و عدم آبیاری برخی از بوته ها و نهایتا تعویض قطره چکان می شود .
انواع قطره چکان مورد استفاده در سیستمهای آبیاری
قطره چکان های صفحه ای
در قطره چکان صفحه ای ، چند صفحه بر یکدیگر منطبق بوده و هر کدام از این صفحات بر صفحات دیگر عمود میباشد که انطباق این صفحات عمود بر هم ، به قطره چکان ظاهری شبیه صندوق میدهد و آب وارد شده به قطره چکان ، دیواره های عرضی این صفحات را دور زده و سپس از حفره انتهایی و به صورت قطره ای خارج می شود.
قطره چکان یا دریپر چند دهانه ای
در آبیاری باغات میوه و درختان ، نیاز به فشار و میزان بیشتری آب میباشد ، لذا در این موارد ، توصیه می شود از قطره چکان های چند دهانه ای استفاده شود . در این نوع از قطره چکان ، هر یک از دهانه ها ، متصل به لوله باریکی بوده که آب را تا فواصل چند متر انتقال می دهد. تعداد خروجی یا دهانه های این نوع از قطره چکان بین یک تا پنج عدد متغیر بوده و به این ترتیب برای آبیاری یک درخت ، به یک تا دو قطره چکان نیاز می باشد .
قطره چکان دکمه ای
قطره چکان یا دریپر دکمه ای دارای دهانه ای کوچک به قطر کمتر از یک میلیمتر می باشد . برای استفاده از این نوع قطره چکان ، بر روی لوله های آبیاری ، سوراخهایی ایجاد شده و این قطره چکان ها بر روی این سوراخها تعبیه می شوند . آب جاری شده در لوله های ابیاری از دهانه ورودی قطره چکان یا دریپر وارد شده و از دهانه خروجی قطره چکان ، به صورت قطره به سطح خاک می ریزد .
این نوع از قطره چکان در میان سایر انواع آن ، ارزان تر بوده و همچنین نصب این قطره چکان نیز آسان تر می باشد .
قطره چکان یا دریپر با مجرای طولانی
در این نوع قطره چکان که عموما در مسیر لوله های فرعی آب قرار می گیرند ، آب پس از طی مسیر مارپیچ و طولانی ، از دریچه خروجی قطره چکان خارج و بر سطح خاک می ریزد. یکی از معایب این نوع قطره چکان احتمال انسداد مجراهای آن می باشد و از انجا که این نوع قطره چکان قابل تعمیر نمیباشد ، هزینه های نگهداری یا تعویض آن مقرون به صرفه نیست.

معرفی تانک کود و کاربرد آن در کشاورزی

تانک کود نوعی مخزن تحت فشار می باشد که به منظور تزریق مواد غذایی مورد نیاز گیاه و انواع کود و سموم کشاورزی به کار می رود .
یکی دیگر از موارد کاربرد تانک کود به منظور شستشوی لوله های آبیاری و قطره چکانهای مورد مصرف در سیستمهای آبیاری و پیشگیری از گرفتگی قطره چکانها می باشد .
برای استفاده از تانک کود در موارد تزریق کود و سموم کشاورزی ، بهتر است این مواد ، پیش از دخول در تانک کود ، در ظروف جداگانه در آب محلول شده و پس از اینکه کودها کاملا با آب حل شد و کلیه ناخالصیهای موجود در ان ، در اب ته نشین شد ، محلول کود را در تانک کود ریخته و مورد استفاده قرار میدهیم.
اندازه تانک کود بسته به نوع مصرف ، ظرفیت شبکه و سفارش مشتری ، میتواند متغییر باشد . در فصول غیر زراعی و به منظور جلوگیری از یخزدگی آب موجود در تانک کود ، باید آب مخزن آن تخلیه گردد .
در برخی از موارد ونتوری و یا سیستمهای تزریق کننده کود که مجهز به پمپ میباشد ، میتواند جایگزین تانک کود گردد .
به زبان بسیار ساده اساس کار تانک کود به این صورت است که کود محلول شده در آب ، به میزان مشخص و به تدریج از مخزن تانک کود خارج شده و در اختیار گیاه قرار می گیرد .
در تانک کود سیکل باز ، مواد شیمیایی و غذایی مورد نیاز گیاه ، توسط اختلاف فشاری که به وسیله انژکتور و پمپ ایجاد شده است ، از بخش مکش ونتوری یا انژکتور به قسمت خروجی انژکتور وارد و سپس به لوله اصلی منتقل میگردد و توسط لوله اصلی تانک کود ، این مواد در اختیار گیاه قرار می گیرد.