مونو آمونیوم فسفات

مونو آمونیوم فسفات
کمبود فسفر در اکثر خاکهای کشورمان ، دومین عامل محدود کننده تولید محصولات کشاورزی می باشد . همانطور که می دانید فسفر نقش به سزایی در فرایند متابولیسم گیاهان دارد و یکی از ضروری ترین عناصر در تغذیه و رشد گیاه می باشد . مونو آمونیوم فسفات ، یکی از ترکیبات فسفر می باشد که بخش اعظمی از نیاز گیاه به فسفات و ازت را تامین می نماید .
مونو آمونیوم فسفات ، ترکیبی فاقد عناصر سنگین و سدیم بوده و توسط بیشتر سیستمهای آبیاری قابل استفاده می باشد .
غلظت فسفر در مونو آمونیوم فسفات بسیار زیاد بوده و این ماده به طور کامل در آب محلول می گردد .همچنین قدرت جذب فسفر در مونو آمونیوم فسفات بسیار بالا می باشد و همانطور که در قبل گفته شده ، مونو آمونیوم فسفات فاقد هر گونه از انواع فلزات سنگین می باشد و به همین علت باعث جذب بیشتر عناصر ریز مغذی توسط گیاه می گردد.
ازت مورد نیاز گیاه در مونو آمونیوم فسفات به صورت آمونیوم می باشد که این شکل از ازت ، نسبت به سایر انواع ان پایدارتر بوده و مدت زمان ماندگاری آن در خاک بیشتر بوده و لذا مدت زمان بیشتری در دسترس گیاه و ریشه آن باقی خواهد ماند .
همچنین ازت موجود در مونو آمونیوم فسفات ، عامل افزایش جذب فسفر بوده و از آنجا که مونو آمونیوم فسفات خاصیت بافری دارد ، قابلیت ثابت نگاه داشتن پی اچ خاک را نیز خواهد داشت.
معمولا مونو آمونیوم فسفات به صورت کریستالهای سفید رنگ بوده که 40 گرم از این ماده قابلیت حل شدن در یک لیتر آب را داراست .
میزان فسفات موجود در مونو آمونیوم فسفات از سایر ترکیبات و کودهای شیمیایی جامد بالاتر می باشد .
فرایند تولید مونو آمونیوم فسفات
مونو آمونیوم فسفات طی فرایند بسیار ساده ای تولید می گردد. به این ترتیب که آمونیاک و اسید فسفریک با دوز و نسبت مساوی ، در مخازن استوانه ای شکل متقابل ، پس از انجام واکنش شیمیایی با هم ، سبب تولید گرانول ها و کریستالهای جامد و سفید رنگ مونو آمونیوم فسفات می گردند .
کاربرد مونو آمونیوم فسفات
یکی از پر مصرف ترین کاربردهای مونو آمونیوم فسفات ، استفاده از آن در صنعت کشاورزی و به عنوان کود شیمیایی می باشد . مونو آمونیوم فسفات با دارا بودن دو عنصر از سه عنصر حیاتی و  ضروری مورد نیاز گیاهان یعنی فسفر و نیتروژن یا ازت ، تبدیل به یکی از پر مصرف ترین کودهای شیمیایی در صنعت کشاورزی کشور گردیده است .
قابلیت محلول بودن مونو آمونیوم فسفات باعث شده که در محیط مرطوب به سرعت در خاک حل شده و باعث تقویت و تغذیه گیاه گردد.
میزان توصیه شده برای مصرف مونو آمونیوم فسفات در خاکهای کشاورزی و باغات ، پنج تاه ده کیلوگرم برای هر هکتار و در فاصله زمانی دو هفته یکبار می باشد .
مونو آمونیوم فسفات علاوه بر مصارف کشاورزی ، در صنایع دیگری نیز کاربرد دارد که توضیح این موارد در این مجال نمی گنجد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.