سموم کشاورزی جدید با با عملکردهای کاربردی

سموم کشاورزی جدید با با عملکردهای کاربردی
استفاده از سموم کشاورزی علیرغم معایب و مضراتی که دارد ، در کشاورزی نوین ، امری اجتناب ناپذیر می نماید زیرا کنترل و مهار آفات و بیماریهای گیاهی تا حد زیادی در گرو استفاده از سموم کشاورزی می باشد و البته موفقیت و عملکرد مناسب این سموم ، بستگی به نحوه و زمان مصرف ، اختلاط سموم کشاورزی ، میزان مصرف و .. دارد .
یکی از مهمترین مسایل در رابطه با مصرف سموم کشاورزی ، زمان درست مصرف آنها می باشد .
طی سالهای اخیر ، استفاده از سموم کشاورزی در کشور ما از مبادی دولتی و سازمانها هدایت و کنترل می گردد بنابراین با اعلام و هشدار سازمانهایی همچون سازمان حفظ نباتات مبنی بر استفاده از سموم کشاورزی در زمان مقتضی برای از بین بردن آفات ، تا حد زیادی میزان خسارات ناشی از نا آگاهی و مصرف دیر به هنگام سموم کشاورزی کاهش یافته است .
همچنین میزان مصرف صحیح سموم کشاورزی و در نظر گرفتن آستانه زیان اقتصادی ناشی از مصرف آنها ، از دیگر عوامل قابل تامل در این زمینه می باشد .
صرف نظر از بحث زمانبندی مصرف سموم کشاورزی به لحاظ فصلی ، زمان مصرف آنها در ساعات روز نیز در نتیجه و عملکرد سموم کشاورزی ، بی تاثیر نیست . اوایل صبح و عصرها از آنجا که کلیه روزنه های برگهای گیاه باز و مستعد دریافت سموم می باشند ، بهترین زمان برای استفاده از سموم کشاورزی می باشد . همچنین توصیه می شود در هوای بارانی و به هنگام وزش باد که امکان از بین رفتن و هدر رفتن سموم کشاورزی به واسطه باران یا باد ، وجود دارد از مصرف آنها خودداری شود .
معمولا سموم کشاورزی تولید شده در کارخانجات تولیدی ، دارای برچسب و بروشور مصرف می باشند که پیشنهاد میشود برای استفاده صحیح از سموم کشاورزی ، طبق بروشور و لیبل هر سم رفتار شود .
مصرف سموم کشاورزی و نحوه استفاده از آن در زمین زراعی و یا باغها ، توسط انواع سمپاش امکان پذیر می باشد که نوع سمپاش و نحوه پاشش آن نیز میتواند به صورت غیر مستقیم بر عملکرد سموم کشاورزی تاثیر گذار باشد .سمپاشهای اتومایزر که در حال حاضر در بین کشاورزان متداول گشته ، تا حد زیادی معایب سایر انواع سمپاش را پوشش داده و میتوان گفت ، این نوع از سمپاشها ، معایب سمپاشهای گذشته را ندارد و بنابراین میتواند بر عملکرد بهتر سموم کشاورزی تاثیر بگذارد .
در بسیاری از کشتها ، نیاز به اختلاط برخی از سموم کشاورزی با یکدیگر می باشد . به عنوان مثال گاهی نیاز هست که قارچ کش و حشره کش با یکدیگر ترکیب و مورد استفاده قرار گیرد یا اختلاط و ترکیب سموم کشاورزی با کودهای مایع در پاره ای از کشتها اجتناب ناپذیر می باشد ، بنابراین ترکیب و اختلاط سموم کشاورزی نیز ، نیاز به دقت و تخصص لازم دارد . در صورت اختلاط غیر اصولی سموم کشاورزی با یکدیگر ، با پدیده هایی به نام سینرژیست و یا آنتگونیست که به ترتیب به معنی افزایش و کاهش اثر می باشند ، مواجه خواهیم شد . بنابراین یکی دیگر از موارد با اهمیت در استفاده از سموم کشاورزی ، آگاهی از میزان و نحوه اختلاط آنها با یکدیگر می باشد .
طبقه بندی سموم کشاورزی
در یک طبقه بندی کلی میتوان سموم کشاورزی را به انواع آفت کش ، حشره کش ، علف کش ، قارچ کش ، کنه کش ، جونده کش ، نماتد کش تقسیم بندی کرد که اطلاعات هر یک از این سموم کشاورزی را میتوانید در سایت بازار بزرگ کشاورزی در بخش مرتبط ، مطالعه و بررسی نمایید .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.