اطلاعاتی مفید درباره کوکوپیت

کوکوپیت به نوعی بستر کشت گفته میشود که از الیاف دور میوه نارگیل یا الیاف تنه درختان نارگیل به وجود میاید. کوکوپیت دارای خواصی در نگهداری رطوبت و تخلخل هوایی و دارای ph مناسب است .در باغبانی امروزه از کوکوپیت به فراوانی استفاده میشود. کوکوپیت اغلب از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند هندوستان، سریلانکا و … وارد کشور میشود.
کوکوپیت به صورت متراکم وارد بازار میشود و برای اینکه قابل مصرف باشد در زمان رسیدن به مقصد با اضافه کردن آب به کوکوپیت به صورت پودر در میاید بعد از اضافه کردن آب، به ازای هر 1 کیلوگرم کوکوپیت فشرده 12 الی 15 لیتر کوکوپیت مرطوب بدست میاید.
مزیت های کوکوپیت :
- خاک کوکوپیت طبیعی ترین تهویه کننده است و از سخت شدن خاک جلوگیری میکند و باعث افزایش تخلخل خاک میشود
- ظرفیت نگهداری بسیار خوب آب کوکوپیت در مقایسه با پیت ماس نیاز به آبیاری کمتری (تا۶۵٪) دارد. کوکوپیت نسبت به پیت ماس رطوبت را به خود جذب و گیاه به سرعت رشد می کند و اینکه کوکوپیت کیفیت گیاه را بخصوص در شرایط آب و هوایی خشک تا زمان فروش حفظ می نماید.
در کوکوپیت به دلیل آنکه الیاف نارگیل بالاتر از سطح زمین رشد می کند ، کوکوپیت فاقد علف هرز و هرگونه بیماریهای ناشی از خاک در واقع بدون پاتوژم است.
ماندگاری کوکوپیت تا ۴ سال قابل استفاده مجدد و برگشت است.
کوکوپیت دارای ph خنثی تا کمی اسیدی است و برای گیاهان مناسب است
• مقدار بالای لیگنین در کوکوبیت توسعه میکروارگانیسمهای مطلوب را تشویق میکند.
از کوکوپیت میتواند بعنوان یک محیط کشت بدون خاک در هیدروپونیک استفاده کرد
کوکوپیت کاملاً آلی است. هیچ گونه تاثیر نامطلوبی بر محیط زیست ندارد.
کوکوپیت مناسبترین جایگزین برای پیت موس, پرلیت , پشم سنگ ,سنگ خلل و فرج دار (Pumice) , خاک رس ,و ورمیکو لیت منبسط شده میباشد.

کوکوپیت از لحاظ فیزیکی مقاوم است و به کندی تجزیه میشود وزمانی که کوکوپیت 10 ساله است شروع به تجزیه شدن میکند


کوکوپیت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.