معرفی کود میکرو یا کودهای کم مصرف

اصولا خاکهای کشاورزی ، به مرور و با کشتهای مکرر ، عناصر غذایی خود را از دست می دهند . این موضوع در خاکهای مناطق خشک در مورد کمبود آهن ، مس ، روی ، منگنز و ... صادق است و در مناطق مرطوب معمولا خاک با کمبود کلر و مولیبدن مواجه می شود .
در پاره ای موارد نیز ، میزان بیش از حد عناصر کلر و بر در خاک و آبیاری بیش از حد میتواند سبب مسمومیت گیاه شود .
در استفاده از انواع کود میکرو ، نکته حائز اهمیت ، میزان مصرف آن می باشد . به این معنی که مرز بسیار ظریفی بین میزان مورد نیاز گیاه و میزانی که میتواند سبب مسمویت گیاه شود ، وجود دارد . به عبارت ساده تر میتوان گفت که استفاده بیش از حد از عناصر و انواع کود میکرو نه تنها ممکن است سبب بهبود وضعیت خاک و گیاه نگردد ، بلکه میتواند باعث ایجاد مسمویت در گیاه گردد.
به طور کلی عناصر مورد نیاز گیاهان ، از نظر نیاز غذایی گیاه به دو دسته کود میکرو و کود ماکرو تقسیم می شوند که در حال حاضر انواع کود میکرو یا کود کم مصرف و انواع کود ماکرو یا پر مصرف با برندها و ترکیبات مختلفی در بازار وجود دارد . توصیه میشود که کود میکرو به صورت محلول و بر روی برگ گیاهان مورد استفاده قرار گیرد و همراه با سموم شیمیایی مورد نیاز ، ترکیب شده و همراه با انها بر روی گیاه سمپاشی گردد.
تفاوت عمده انواع کود میکرو و کود ماکرو ، در میزان مصرف آنها می باشد ، نه در تعداد دفعات مورد استفاده .
اغلب کاربران کود میکرو و ماکرو ، بر این گمان هستند که با توجه به نام این کودها ، انواع کود میکرو باید به تعداد کم و انواع کود ماکرو باید به تعداد زیاد مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که در کاربرد این کودها ، این موضوع کاملا بر عکس می باشد .
به عنوان مثال در صورت تغذیه گیاه با عنصر ازت یا فسفر ، لازم است به میزان بسیار کم از کود اهن نیز استفاده شود.
میکرو المنت های مورد نیاز گیاه عبارتند از آهن ، مس ، روی ، بر ، سدیم ، کلر ، مولیبدن و منگنز که بر این اساس میتوان گفت انواع کود میکرو عبارتند از کود آهن ، کودی روی و ....
انواع ماکرو المنت های مورد نیاز گیاه نیز عبارتند از فسفر، پتاسیم، ازت ، منیزیم، کلسیم، گوگرد و ...
کود حیوانی نیز حاوی مقادیری از میکرو المنت ها می باشد .
علیرغم اینکه میزان مورد نیاز عناصر کم مصرف ، برای گیاه بسیار پایین می باشد و اغلب میزان بسیار کمی از انواع کود میکرو توسط گیاه جذب می شود ولی با این تفاسیر ، میزان کم یا عدم وجود هر یک از این عناصر میتواند نقش سایر عناصر خاک را بی تاثیر و کم رنگ نماید .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.